Hej!

Vi har haft en elektriker som har fræset linjer i væggene og trukket elkabler til nye stikkontakter i lejligheden. Nu har vi brug for at fylde hullerne, før elektrikeren afslutter arbejdet. For at spare penge tænker vi på at fylde hullerne selv i stedet for at hyre en snedker. Spørgsmålet er, hvilket materiale/filler virker bedst til at fylde disse huller? Vi har 2 forskellige typer af vægge, teglstensvægge med puds på ydersiden og den anden type, som vist på billedet herunder, en slags tykkere lag puds på ydersiden og træplanker på indersiden.

Elektriske ledninger monteret i en væg med synlige riller og huller; træplanker og puds kan ses på væggen.

• Synes
Maj Ericson
  • Laddar…
Gipsmørtel. Hverken synker eller revner.

• Synes
Maj Ericson
  • Laddar…
Herligt! Virker det både til at udfylde murstenen samt træstykket + 1 væg, der er beton, eller har jeg brug for forskellige typer materiale? Har du et tip til en god gipsmørtel? Samt Noget at tænke på før/når jeg lægger det på? (aldrig gjort dette før)

D
Jeg havde også brugt gipsmørtel, let at arbejde med, tørrer hurtigt og kan slibes, men læg ikke for meget på, så du skal slibe dig ihjel. Det er ikke lige så let at slibe som håndspartel. Jeg plejer at købe rotband (mærket) på bauhaus, tror de tager en hund for en 25 kg sæk.

Gipspus, præcis som den anden siger, men vær forsigtig, så du ikke fylder ud for meget, det går ikke at slibe!
Du kan spartle på gipspusen senere for at få det rigtig glat.

• Synes
Maj Ericson
  • Laddar…
Tak for al info!
Er der noget mere at tænke på? Tænker at nogle huller er ret dybe, skal jeg lægge "tynde" lag og lade dem tørre før jeg fylder mere på, eller kan man bare fylde dybe huller direkte? Udvider gipsmørtlen sig ved tørring?

• Synes
Maj Ericson
  • Laddar…
Bare fyld, gipsen ændrer sig ikke.

• Synes
Maj Ericson
  • Laddar…
Tak for infoen, så er det bare at køre på! :)

Op til 8 cm er intet problem med gipsputs. Har du brug for en glattere overflade, så vent 30-40 minutter (afhængigt af tykkelse), sprøjt vand på med f.eks. en blomstersprøjte og træk med en glat spade, f.eks. murerske, så bliver det glat og pænt.

• Synes
Maj Ericson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.