Hej Jeg har bygget en dør til med spånplade og gips. Døren sidder stadig bagved. Indervæg. Nu er der en sprække mellem gipspladen og dørkarmen, som jeg vil fylde ud. Sprækken er 2 cm dyb og op til 5 mm bred. Skal jeg bruge gipsmørtel, eller skal jeg fylde med fx avis og trælim, før jeg spartler? Jeg vil gerne undgå revner, da jeg har tænkt mig at tapetsere eller male bagefter.
Med venlig hilsen
Susanne
Med venlig hilsen
Susanne
Antager at det er meningen, at der skal spartles over dørkarmen for at få en jævn glat overflade mellem væg-gips og den nye gipsplade, og at denne fyldning skal forhindre spartelmassen i at gå ned i sprækken?
Så er det fint at bruge drevning eller en form for liste.
Selvom døren er 100% fikseret ved dørkarmen, så den ikke kan bevæge sig, er det stadig en bred fug over træ, der er kendt for at bevæge sig med luftfugtighedens variationer over året. Derfor er jeg skeptisk over for, at man kan undgå, at tapetet med tiden revner der.
Hvilken forstærkning af spartelmassen er tænkt at blive brugt?
Er mest nysgerrig, da jeg kun kender til de smalle (ca. 5 cm) strimler af papir eller glasfibernet.
Så er det fint at bruge drevning eller en form for liste.
Selvom døren er 100% fikseret ved dørkarmen, så den ikke kan bevæge sig, er det stadig en bred fug over træ, der er kendt for at bevæge sig med luftfugtighedens variationer over året. Derfor er jeg skeptisk over for, at man kan undgå, at tapetet med tiden revner der.
Hvilken forstærkning af spartelmassen er tænkt at blive brugt?
Er mest nysgerrig, da jeg kun kender til de smalle (ca. 5 cm) strimler af papir eller glasfibernet.
Det der kommer til at sprække uanset hvordan du fylder fugen.
Er det en kæmpelang væg? Det bedste er nok at gipse hele væggen. Men så ryger jo selvfølgelig både gulv- og loftlister, plus at du får problemer med stikkontakter osv.
Havde det ikke været lettere at fjerne karmen helt?
Er det en kæmpelang væg? Det bedste er nok at gipse hele væggen. Men så ryger jo selvfølgelig både gulv- og loftlister, plus at du får problemer med stikkontakter osv.
Havde det ikke været lettere at fjerne karmen helt?
hejS Svalan69 sagde:Hej Jeg har bygget en dør til med spånplade og gips. Døren sidder stadig under. Indervæg. Nu er der en revne mellem gipspladen og dørkarmen, som jeg vil fylde igen. Revnen er 2 cm dyb og som mest 5 mm bred. Har jeg gipsbrud eller skal jeg fylde med fx avis og trælim, inden jeg spartler? Vil jo undgå revne da jeg overvejer at tapetsere eller male efterfølgende.
Med venlig hilsen
Susanne
revnen mellem gips og karm vil revne
revnen mellem karm og puds vil revne
Det du skal gøre for at undgå, at det revner, er at købe papirstrimler og lime dem med vådrumslim
jeg ville gøre det i følgende rækkefølge:
fjern alt så intet buler op (ellers bliver der buler)
spartl revnerne 1 gang
lime stripene på
spartl strimlerne tyndt 2-3 gange det færdigt for at slibe og male/tapetsere
venlig hilsen
maleren
TakL Lechuza sagde:hej
glippet mellem gips og karm vil revne
glippet mellem karm og puds vil revne
Det du skal gøre for at undgå at det revner er at købe papirstrimler, lime dem fast med vådrumslim
jeg ville have gjort det i følgende rækkefølge:
rens alt, så intet buler ud (ellers bliver der buler)
spartel revnerne 1 gang
lime strimlerne fast
spartel tyndt over strimlerne 2-3 gange, så det er klar til at slibe og male/tapetsere
venlig hilsen maleren
Havde tænkt medium spartel og glasfibernet. Jo det havde sikkert været bedst at fjerne hele karmen, men nu ser eventuel næste ejer, at der var en gennemgang der. Døren sidder nu inde i et skab.Oldboy sagde:
Antager at det er meningen at spartle over dørkarmen for at få en jævn glat overflade mellem væg-gips og den nye gipsskive, og at denne fyldning skal forhindre spartlet i at gå ned i revnen?
Så fungerer det godt at dreje eller bruge en form for liste.
Selvom døren er 100% fikseret ved dørkarmen så den ikke kan bevæge sig, er der alligevel en bred samling over træ, som er kendt for at bevæge sig med luftfugtighedens variationer over året. Derfor er jeg skeptisk over for, at det kan lade sig gøre at undgå, at tapetet med tiden revner der.
Hvilken armering af spartlet er tænkt at blive brugt?
Mvh Susanne
Jeg tror også, at der er risiko for revner, men hvis det er for stort et arbejde at sætte gips på hele væggen, kan du altid prøve med renoveringstapet (f.eks. https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...apet/vav-och-tapeter/renoveringstapet-500424/). I så fald er det nok en god idé at spartle samlingerne, inden du sætter renoveringstapeten. Når det er færdigt, kan du tapetsere eller male.
Tak for tip. Har hørt, at renoveringstapet kan afgive mange fibre. Tror, jeg skal drevle og spartle og derefter glasfibervæv og så spartle igen flere lag. Det er en indervæg, så forhåbentlig ikke lige så høj fugtighed. Virker det ikke, så lægger jeg renoveringstapet. Mvh SusanneD Dublin sagde:
Klik her for at svare