Vi støbte med U-element, så det blev godt isoleret mellem fod og plade (diskuteret i andre tråde).

Cellplasten kom lidt for lavt, så nu er der en fordybning der, som I kan se på billedet.
Trævinkel monteret på betonplade med bolte, synlig forsænkning i beton, klargjort til vægkonstruktion.
Indervæggen/installationslaget er tænkt at stå lige over denne fordybning. 95-regel, fordybningen er ca. 50 mm bred.
Da jeg skal lægge sådan her
Sort rulle af gummiisolering, ujævnt foldet, ligger på grå overflade. Anvendes til at tætne og isolere mellemrum i byggeprojekter.
syllisolering for at få det tæt mod dampspærren, så er jeg lidt bekymret over, at det ikke slutter tæt nedenunder, det vil sige, at i det mindste en af de der to "vejknolde" på isoleringen ender i mellemrummet.

Jeg vil derfor fylde mellemrummet med noget og overvejer at undgå beton. Har I nogle forslag?

Byg spartel. Type bostick kombispartel eller lignende. Hus fix går sikkert med.

Mikael_L
OJ hvor tæt du har sat betonexpanders ... :x

(Ja, det er jo ikke noget problem med det (tror jeg), men tidsforbrug og penge ... ;))

edit:
Hvis du ikke vil bruge beton, flydespartel, husfix eller lignende på grund af risikoen for at det sprækker og/eller kuldebroen det udgør, så kan man måske overveje noget af dette:
http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/farg-malning/vav-fog/lim-tillbehor/18018/super-7-all-in-one
http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Tatning/Butyltatning-364801/

eller noget i den stil.

Dette er jo typ spekulationer fra min side, jeg har ingen anelse om der findes et produkt, der skal bruges.
Men jeg forestiller mig, at noget med en vis elasticitet, men alligevel temmelig hårdt, burde være bedst.

Og nogle af disse produkter har sikkert ret lang tørretid i sådan tykke lag.

Og eventuelt kan fugeskum være et alternativ, det bliver sikkert mindst lige så godt som at have haft celleplasten op i niveau.
Smør ud og jævn til i vådt tilfælde.
Men det er ret klistret at arbejde med, og temmelig svært at undgå at man har det overalt efter et stykke tid.

Senest redigeret:
Mikael_L sagde:
OJ vad tätt du har sat betonudvidere ... :x

(Ja det er jo intet problem med det (tror jeg), men tidsforbrug og penge ... ;))
Om man sætter udvidere mere spredt end det, kan huset falde ned. Har du gjort det, skal du åbne væggen og tilføje flere, Mikael. :-)

Satte én i hvert regelskelet, syllen ligger kant-i-kant med yderkant plade, og med 10 cm celleplast yderst så havnede egentlig bolten alt for tæt på betonkanten. Dette i kombination med at det går hurtigt at bore med en rigtig boremaskine og billige udvidere fra Biltema (ja, de holder lige så godt som dyre...) gjorde, at det blev, som det blev. Huset står nu stadig trods vind på 5-6 m/s i går, det føles trygt.

• Synes
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L sagde:
Hvis du ikke vil bruge beton, flydespartel, husfix eller lignende på grund af risikoen for, at det revner og/eller kuldebroen det udgør, så kan man måske overveje noget af dette:
[link]
[link]

eller noget i den retning.

Og evt. kan fugeskum være et alternativ, det bliver sikkert mindst lige så godt som at have celleplasten oppe i niveau.
Stræk ud og jævn til i vådt tilfælde.
Men det er ret klistret at arbejde med, og ganske svært at undgå at man har det overalt efter et stykke tid.
Jeg har allerede hugget væk det cement, der kom der en gang (kuldebro) så jeg er ikke så ivrig efter at støbe på ny, som du kan forstå.

Tror ikke på tuber til dette, fugeskum er det, jeg har tænkt at bruge, måske applicere det og trække/holde en brædde ovenpå samtidig, er jo ikke meget der behøves i højden. Så når det er tørt, går jeg efter med en gammel fukssvans og saver langs betonen, burde fungere godt.
Det svære bliver ikke at bande, når man skal applicere det. Findes der ikke fugeskum i flydende form, som man kan hælde i "formen" og som på kommando pludselig stivner og svulmer lidt?

Mikael_L
Der findes jo specielle fugepistoler, som jeg desværre aldrig selv har prøvet at bruge.

Men jeg har fået det indtryk, at de er betydeligt bedre til at dosere skum mere præcist end spraydåsevarianten.
Så det kunne måske være noget. Prøv i så fald på et lille kortere stykke at fylde rummet til 1/3 - 1/2 og derefter lægge en forskalling med lidt vægte på.
Måske smøre forskallingen med olie eller noget andet, der mindsker risikoen for, at det sidder fast.

Jeg bruger Biltemas fugtpistol, kunne ikke forestille mig noget andet. Doseringen bliver lettere og ergonomien bedre, men selve produktet er jo stadig lige så klistret og uregerligt, når det først er kommet ud...:-)

Når jeg tænker nærmere over det, er det store problem, hvordan jeg skal fastgøre bundremmen. Tænkte altså at lægge en 95-regel, så den støtter på cementen på begge sider af hulrummet. Syllisolering, dampspærre og så regel.
At lime dette fast kan aldrig blive godt. At skrue fast bliver svært, for lidt beton. Måske må jeg forskyde reglen så meget som muligt til den ene side (mod stommen) og bore skråt nedad, indad der, så jeg får lidt at bide i. Måske tager jeg ikke ekspander, men skruer+plug eller sømplug.
Eller har I en anden idé, som er bedre?

(selvfølgelig burde jeg have tænkt på dette, allerede da fundamentet blev konstrueret, men dengang føltes det mere som noget, man "må løse senere". Nu er det øjeblik pludselig kommet... :-) )

Mikael_L
Aha. Så du tænker ikke at sømme/skruve de indre reglar mod selve stommen altså, som vanligt?

Måske skulle du beskrive din vægs opbygning lidt mere. Er det krydsreglet, eller er alle stående osv.

Mikael_L sagde:
Aha. Så du tänker inte spika/skruva det indre reglar mod selve stommen altså, som almindeligt?

Måske skulle du beskrive din vægs opbygning lidt mere. Er det krydsreglet, eller er alle stående osv.
Så gerne Mikael.

Min væg er tidligere blevet diskuteret her: http://www.byggahus.se/forum/byggma...truktion-med-korsregling-utanfor-plattan.html

Den ser sådan her ud:
Skitse af vægkonstruktion med detaljer om isoleringstykkelser, materialeangivelser som vægstol, kantbalk og plade samt markering af installationsskikt.
bortset fra at stommen blev 220 i stedet for 195, kun for at få muligheden for at skrue syllen længere ind i betonen.

Jeg vil altså stille installationslaget helt fritstående ca. 6 cm inden for stommen. Med dette opnår jeg en ubrudt kuldebryder (isoleringen bliver løsuld). Plastikken klemmer jeg først mellem syllen og syllisolationen, så strækker jeg den op til en regel i bjælkelagshøjde. Derefter kommer stående regler i installationslaget på plads. Denne variant gør det selvfølgelig svært at klamre plastikken overhovedet, men er der virkelig et behov for det, når den hænger fint under en regel i overkant og strækkes nedad under syllen?

Problemet med syllen som kommer til at ligge midt over "gabet" løser jeg nok ved at vende tilbage til min oprindelige tegning (versionen i dette indlæg) ved at flytte den ind så meget, at den i overvejende grad havner på votens beton.

Jeg har nu fyldt dette med fugeskum og skal derefter tage en gammel fukssvans og save det opsvulmede skum af langs gulvet. Det bliver selvfølgelig ikke et hårdt underlag for en regel, men alligevel et godt kompromis mellem kuldebroer og stabilitet, tror jeg. Fugeskumspistol kan varmt anbefales, Biltemas fungerer godt. Vigtigt at købe en dåse med rengøringsmiddel til netop sådan noget, som man efter brug skruer på og sprøjter igennem pistolen, så den ikke klæber igen til næste gang.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.