Hej, postede denne tråd i går på det forkerte forum tror jeg, tror det her passer bedre.
Skal bygge et fritidshus og vil have en hems ovenpå stuen for at udnytte udsigten
så godt som muligt da den kun findes i én retning.
Bygningsreglerne er følgende:
-tagvinkel max 27 grader.
-loft må ikke indrettes.
Ifølge byggesagskontoret i kommunen kan jeg omgå den sidstnævnte regel, hvis afstanden mellem tagspær og gulvbjælkelag for hemsen er under 700 mm ved ydervæg. De tegnede en skitse til mig og forklarede, at det var på den måde.
Tanken er at lægge forhøjede rammeværksstole med en afstand på cc 600mm på delen som skal have hems (se billede nedenfor) og derefter bruge spændviddereglen i disse rammeværksstole som gulvbjælkelag for hemsen. Jeg tænkte at understøtte hver anden rammeværksstol nedefra med søjler.
2 spørgsmål:
1. Passer det virkelig, at jeg kan komme udenom reglen om, at loft ikke må indrettes på denne måde?
2. Er denne konstruktion i så fald holdbar rent bygningsteknisk?
Ok, så skal jeg lave en mere detaljeret skitse og sende den til bygningkontoret og se, hvad de siger. Den, der gav mig dette tip, var en bygningsingeniør på bygningkontoret. Hvis jeg sender tegningen til ham, og han svarer, at det er ok via mail, er det så nok som skriftligt bevis? Eller kan en anden på bygningkontoret så komme og sige, at han gjorde forkert og forbyde bygningen af soveloft?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.