Vi overvejer at installere en fedtstensovn, som skal sættes på overetagen i et skråningshus. Det er et modulbygget hus (Moelven) fra 1975 med bærende letbetonvægge i skråningsetagen.
Vi har besluttet os for en fedtstensovn på ca. 600 kg, hvilket jo er for tungt uden fundament.
Tanken er derfor at save parketgulvet, gulvpladerne osv. op for at komme ned til den bærende betonvæg og derefter støbe et armeret fundament fra betonvæggen op til gulvplanet.
Ovnen er 58 cm bred, og væggen er 22 cm, hvilket betyder, at hvis vi centrere ovnen over væggen, vil 18 cm af ovnen være på hver side af væggen.
- ovnen vejer ca. 600 kg, og gulvarealet den optager, er 0,27 kvm (0,580m x 0,462m)
- Hvordan støber man et fundament på den bedste måde for at opnå så høj bæreevne som muligt?
form, armering, materialer osv.?
- Er der nogle konsekvenser for gulvet på overetagen, når man saver et hul op som dette? Bæreevne, svigt osv.?
- Hvis der tilfældigvis går en bjælke præcis der, hvor hullet er, hvordan håndterer man det? Kan den støbes ind, eller skal den beklædes med passende materiale?

Taknemmelig for hjælp.

Tyresö
Åh, åh, åh. Sådan et spørgsmål skal du ikke stille på et byggeforum. Jeg arbejder i betonbranchen, og jeg vil råde dig til at hyre en konstruktør, der kan lave styrkeberegninger på betonvæggen. At armere og støbe fundamentet er en enkel sag - men holder væggen virkelig til de punktlastern, den skal tage?

Tak for svaret.
Hvor finder man en sådan konstruktør?
Og hvordan finder man ud af, hvad væggen kan holde til?

Tyresö
Desværre kan jeg ikke hjælpe dig med de spørgsmål, fordi jeg ikke ved det - jeg ved kun, hvordan man laver almindelige betonkonstruktioner, og når det er special, så følger jeg en tegning fra en konstruktør på et byggefirma, der har hyret mig ind.

Jeg kan kun være enig med tyresö. Nu er jeg ganske vist el-teknolog og ikke byggeri, men jeg ser en del spørgsmål omkring sidekræfter osv. så bestemt en konstruktør til dette. De større byggefirmaer har og de burde kunne få fat eller tips, hvis du prøver med bygningsingeniører i fx gule siderne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.