5,314 læst ·
14 svar
5k læst
14 svar
Fundament og træbjælkelag, meninger om opbygning.
Renoverer kommende badeværelse og rev ned til torpargrunden. Ser ud som følger nedefra og op: der ligger et lag sand i grunden, tørt og fint, ingen plast. 30cm over grund ligger 170,s bjælker, blindbund af 17mm råspont. 150mm ekofiber isoleringsplader i fagene direkte på råsponten uden vindpap/plast. Så 22mm spånplade. Plastgulv ovenpå spånet. Synlige sprækker ved åbenbare kolde træk, f.eks. ved afløb, er tætnet med fugeskum. Nogen åbenbar problem med at bygge sådan her udover, at det ikke bliver den absolut varmeste løsning? Tanken med at bygge så åbent er, at eventuel fugt, der kommer ved andre årstider, skal kunne tørre lige så hurtigt op igen under bedre forhold.
Medlem
· Stockholm
· 826 indlæg
Det ser fremragende ud. Bliver en god løsning. Jeg ville muligvis lægge en tyndere tørbundsplade og øge isoleringen til 170mm. Det kommer til at være plads. Du vil ikke have 1-2 cm luft mellem isolering og gulvspånplader.
Hvordan har du fået indgående vand i afløbsrøret? Jeg tænkte netop at sige, at du jo har vandrør, der kommer op fra gulvet. Ikke helt vandsikkert. Jeg antager, at tanken er, at hvis tilslutningen til vandmåleren lækker, så løber det ned i afløbet? Men den løsning har jeg aldrig set før. Måske standard i dag?
Hvordan har du fået indgående vand i afløbsrøret? Jeg tænkte netop at sige, at du jo har vandrør, der kommer op fra gulvet. Ikke helt vandsikkert. Jeg antager, at tanken er, at hvis tilslutningen til vandmåleren lækker, så løber det ned i afløbet? Men den løsning har jeg aldrig set før. Måske standard i dag?
Medlem
· Stockholm
· 826 indlæg
Trossbottenskive skal det være....
Medlem
· Stockholm
· 826 indlæg
Jeg tænker også på indkommende vand. Tænk på afstanden mellem rør og den færdige væg. Tror det skal være mindst 5 cm, for at gulvlæggeren skal kunne trække gulvet på. Tjek det.
Medlem
· Stockholm
· 826 indlæg
Jeg ville nok lægge plast på sanden alligevel. Kan ikke skade. Et h-e at gøre bagefter, hvis du fortryder.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 indlæg
indkommende vand går nok ikke i afløbet..........det er nok bare en rørstump som beskyttelse i gulvet. Man ser jo noget sort under reglen der, og det er vel indkommende vand fra jorden.
Afløbsrøret er bare som lidt ekstra beskyttelse for vandledningen,P Per i Hamrånge sagde:
Det er et stykke afløbsrør til fæste og beskyttelse for indkommende vand. 10 cm tilgode afløb til væg korteste sted og væggen vil bygge 2,6 cm. Jeg har overvejet frem og tilbage om at lægge plastik, men at få det helt tæt ville ikke være det nemmeste, eventuel fugt som finder op over plastikken får jo så sværere at komme ud også, så jeg kørte uden, tiden vil vise om det var det rette valg. Der bliver en luftspalte på ca. 1 cm mellem isolering og spån, kan det få nogle ulemper?P Per i Hamrånge sagde:
Medlem
· Stockholm
· 826 indlæg
Nu er 1 cm jo ikke så meget. Men isoleringen kan jo med tiden synke lidt mere. Du vil ikke have en luftspalte under gulvet. Hvis der kommer kold luft ind et eller andet sted, vil den cirkulere der og køle gulvet. Jeg ville hellere have 1 cm for meget end 1 cm for lidt, så rummene virkelig fyldes. Men tror ikke dette er et kæmpe problem.D D746 sagde:
Medlem
· Stockholm
· 826 indlæg
Blev forkert tekst i citatet. Undskyld
P Per i Hamrånge sagde:
Det er helt klart noget at tænke på, da huset er lidt utæt her og der nu. Godt tip.P Per i Hamrånge sagde:Nu er jo ikke 1cm så meget. Men isoleringen kan jo med tiden synke lidt mere. Du vil ikke have en luftspalte under gulvet. Hvis der trækkes kold luft ind et eller andet sted fra, så vil den cirkulere der og køle gulvet. Jeg ville hellere have 1 cm for meget end 1 cm for lidt, så at rummene virkelig fyldes. Men tror ikke dette er noget kæmpe stort problem.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Udover de synspunkter, der er fremført tidligere i denne tråd, synes jeg, at du skal fore fakkene med en eller anden form for diffusionsåben vindtætning inden isoleringen. Hvis det er en traditionel, udeluftsventileret krybekælder, bør du ikke have for meget isolering i bjælkelaget. Omkring 15 cm plejer at give tilstrækkelig varmelækage nedad. Det afhænger jo også af, hvilken temperatur du vil have i badeværelset.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg tror, at vinddug kan være mere smidig og lettere at få tæt. Hvis du vil bruge pap, må den ikke være alt for diffusionstæt. Tynd asfaltpap type AC 150 fungerer nok også.
Klik her for at svare