Følgende konstruktion. Betondæk bestående af 600mm U-formede betonelementer, hvor der ligger isolering i hvert element, ovenpå regnet med træreglar, 22mm sporad gulvspån med vandbåret gulvvarme, 12 mm plyfa, parketlim og 16mm massiv sildebensparket. Dette er beboelsesetagen i huset, og nedenunder findes en indrettet kælder, der for nylig er blevet drænet.
Jeg læser i GBR-regelværket, at man skal have en fugtspærre ved massivtrægulv over gulvvarme? Er det virkelig nødvendigt, og skal jeg lægge spærre mellem reglarne og gulvspånet? Det betyder jo, at jeg ikke kan lime gulvspånet mod reglarne...
Tak for jeres input.
Jeg læser i GBR-regelværket, at man skal have en fugtspærre ved massivtrægulv over gulvvarme? Er det virkelig nødvendigt, og skal jeg lægge spærre mellem reglarne og gulvspånet? Det betyder jo, at jeg ikke kan lime gulvspånet mod reglarne...
Tak for jeres input.
Spærren skal ligge på gulvvarmen før din 12mm krydsfiner i dit tilfælde. Aldrig under..G goosen sagde:Følgende konstruktion. Betondæk består af 600mm U-formede betonelementer, hvor der ligger isolering i hvert element, ovenpå er der afrettet med træregler, 22mm sporplade med vandbåren gulvvarme, 12 mm krydsfiner, parketlim og 16mm massiv fiskbensparket. Dette er boligetagen i huset og nedenunder findes der en indrettet kælder, som for nyligt er blevet dræneret.
Læser i GBR regler, at man skal have en fugtspærre ved massivt trægulv over gulvvarme? Er det virkelig nødvendigt, og skal jeg lægge spærret mellem reglerne og gulvspånpladen? Det indebærer jo, at jeg ikke kan lime gulvspånpladen mod reglerne...
Tak for jeres input.
Ja ellers er risikoen overhængende med svulmet plywood og dermed risiko for at limen til parketten slipper, og du får en stor skade…G goosen sagde:
Passende en 0.2mm aldersbestandig folie mellem gulvvarmen og plywoodpladen..
Hej. Vi er i præcis samme situation. Det vi har hørt fra erfarne parketgulvlæggere, er at hvis man har gulvvarme, så skal man have en fugtspærre under krydsfineren for at garantien skal dække. Dog kan man lægge det selv, hvis man vil på egen risiko. Tilsyneladende er problemet, at parketten har højere densitet, og så slipper limet fra parketten. Det skal altså ikke være krydsfineren, som er problemet, men mødet mellem lim og parketstav. Dette gælder også for klikparket og alle andre typer af gulv.
Vi havde sømmet parket som lå uden fugtspærre i over 50 (1950'ernes hus) år uden problemer. Men nu med gulvvarme har vi ikke løst, hvordan vi skal lægge et gulv. At bygge en fugtspærre ind er jo helt forkert, eftersom resten af huset er bygget uden fugtspærrer og bremser, og det er jo knastørt. Hvis man tænker, at gulvvarmen genererer fugt, hvilket jeg ikke rigtig forstår, hvordan det skal gå til, så vil den fugt jo vandre opad og sidde fast i plasten under krydsfineren. Og der vil man næppe have nogen fugt, eller?
Kan tilføjes, at vores hus er fra 1950, og under råsponten er det meget tørt og fint. Ingen plast eller bremser nogen steder.. Loftet er ca. 20 cm savsmuld over råspont.
Krybekælder
Betonplade ca. 300mm
Reglar med savsmuld ca. 200mm
Råspont ca. 25mm
17mm planke med mellemrum til gulvvarmerør
Rør og plader
Tæt skruet tynd krydsfiner.
Vi havde sømmet parket som lå uden fugtspærre i over 50 (1950'ernes hus) år uden problemer. Men nu med gulvvarme har vi ikke løst, hvordan vi skal lægge et gulv. At bygge en fugtspærre ind er jo helt forkert, eftersom resten af huset er bygget uden fugtspærrer og bremser, og det er jo knastørt. Hvis man tænker, at gulvvarmen genererer fugt, hvilket jeg ikke rigtig forstår, hvordan det skal gå til, så vil den fugt jo vandre opad og sidde fast i plasten under krydsfineren. Og der vil man næppe have nogen fugt, eller?
Kan tilføjes, at vores hus er fra 1950, og under råsponten er det meget tørt og fint. Ingen plast eller bremser nogen steder.. Loftet er ca. 20 cm savsmuld over råspont.
Krybekælder
Betonplade ca. 300mm
Reglar med savsmuld ca. 200mm
Råspont ca. 25mm
17mm planke med mellemrum til gulvvarmerør
Rør og plader
Tæt skruet tynd krydsfiner.
Forstår heller ikke, hvor fugten skal komme fra, antager at når gulvvarmen slukkes og tændes, kan det vel generere fugt. Hvad tænker I at skrue for plywood i gulvspånet? Nogle hævder, at man skal have birkeplywood, og at almindelig konstruktionsplywood ikke har tilstrækkelig god trækstyrke i yderste lag. Birkeplywood er jo dyrere end sildebensparketten...Biggle sagde:
Hej. Vi er i præcis samme situation. Det vi har hørt fra erfarne parket-gulvlæggere er, at hvis man har gulvvarme, så skal man have en fugtspærre under plywooden for at garantien skal dække. Dog kan man lægge det selv, hvis man vil på egen risiko. Tilsyneladende er problemet, at parketten har højere densitet, og så slipper limet fra parketten. Det skal altså ikke være plywooden, der er problemet, men mødet mellem lim og parketstav. Dette gælder også for klikparket og alle andre typer af gulve.
Vi havde sømmet parket, der lå uden fugtspærre i over 50 (1950'erne hus) år uden problemer. Men nu med gulvvarme har vi ikke løst, hvordan vi skal lægge et gulv. At indbygge en fugtspærre er jo helt forkert, da resten af huset er bygget uden fugtspærrer og bremser, og det er jo knastørt. Hvis man tænker, at gulvvarmen genererer fugt, hvilket jeg ikke rigtig forstår, hvordan det skal gå til, så vil jo den fugt vandre opad og sætte sig fast i plastik under plywooden. Og der vil man næppe have noget fugt, vel?
Kan tilføjes, at vores hus er fra 1950, og under brædderne er det meget tørt og fint, ingen plastik eller bremse nogen steder. Loftet har ca. 20 cm kutterspån over brædderne.
Krybekælder
Betonplade ca. 300mm
Reglar med kutterspån ca. 200mm
Brædder ca. 25mm
17mm planker med mellemrum til gulvvarmerør
Rør og plader
Tætskruet tynd plywood.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 indlæg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5,623 indlæg
Plastad foam över rören och de spårade golvspånen. Det blir kondens från rören därför måste ytskicket skyddas. Sen hade jag inte valt att en parketten som ska limmas. Vanlig parkett läggs direkt på den plastade foamen. 12 mm Plyfa tar ju bort en del av värmen. 12+16mm nästan 3 cm som värmen ska upp ifrån.G goosen sagde:Följande konstruktion. Betongbjälklag om består av 600mm U-formade betongelement, där det ligger isolering i varje element, ovan reglat med träreglar, 22mm spårad golvspån med vattenburen golvvärme, 12 mm plyfa, parkettlim och 16mm massiv fiskbensparkett. Detta är boendevåningen i huset och under finns inredd källare som nyligen är dränerad.
Läser i GBR regelverk att man måste ha en fuktspärr vid massivt trägolv ovan golvvärme? Behövs det verkligen och ska jag lägga spärren mellan reglarna och golvspånet? Det innebär ju att jag inte kan limma golvspånet mot reglarna...
Tack för era inputs.
Senest redigeret:
Hvordan kan der opstå kondens? Hvis man har en kontinuerlig temperatur på omkring 25-27, så er den omgivende plade samt krydsfineren ovenfor jo også typisk 27. Kondens kræver vel temperatursforskelle eller?
Vi tætnede med almindelig 4 mm krydsfiner. Har også hørt, at man skal have Birk. Men det var dyrt nok med almindelig plyfa
Vi tætnede med almindelig 4 mm krydsfiner. Har også hørt, at man skal have Birk. Men det var dyrt nok med almindelig plyfa
vi droppede gulvspån, føltes for fugtfølsomt, når vi ikke har fugtspærrer. Og almindelig 17mm not og fer plank var meget billigere…H HEM2121 sagde:Plastet foam over rørene og de sporede gulvspån. Der bliver kondens fra rørene, derfor skal overfladen beskyttes. Så havde jeg ikke valgt en parket, der skal limes. Almindelig parket lægges direkte på den plastede foam. 12 mm Plyfa fjerner jo en del af varmen. 12+16mm næsten 3 cm som varmen skal op fra.
Selvfølgelig kan man lægge flydende klikparket, men hvis man vil have mulighed for at arbejde mere med mønster mm, så er massivt overlegent.
Klik her for at svare
