BirgitS BirgitS sagde:
Forsikringsselskabets anviste firma til fugtmåling og tørring satte en tørringsblæser med varm luft ind for at tørre betondæk og omkringliggende sand/parket i omtrent så lang tid, og den brugte omkring 200 kWh i løbet af de uger, så det er jo solide ting.
Ja det kan jeg forestille mig. Men her drejer det sig om et rum på lidt over 3m2 og fugt som er tilbage præcis i overfladen/overkant på mindre end 1m gulvbjælker.
200 kWh koster jo stadig kun et par hundrede kroner, ikke så meget at bekymre sig for i sammenhængen synes jeg. Jeg er mest interesseret i at få det tilstrækkeligt tørt så hurtigt som muligt.

mexitegel mexitegel sagde:
Fugtprocenten skal ned til 15%.

Ved en fugtskade plejer forsikringsselskaberne at sørge for rigtige sorptionsaffugtere og udtørre. Det tager ofte mindst 2-3 uger. Hvad har I haft for kontakt med jeres forsikringsselskab?

En lille varmeblæser gør ikke meget, især ikke nu når vi er inde i en fugtig årstid med høj luftfugtighed.

Edit: Sørg for at måle med en rigtig måler, de kan lejes hvis du ikke vil købe.
Så dit tillæg om måler nu, og havde faktisk tænkt mig at spørge om, hvor pålidelig en billig en kan tænkes at være. Det er jo ikke raketvidenskab (gætter på, at den måler elektrisk modstand mellem de to nåle bare), men hvis der er grund til at mistænke målefejl, kan det jo være værd at anskaffe en bedre.
Hvilket mærke/model er en "rigtig" ifølge dig?

BirgitS
H Hylman sagde:
Ja det kan jeg tænke mig. Men her drejer det sig om et rum på godt 3m2 og fugt, der findes tilbage præcis i overfladen/overkanten på mindre end 1m gulvbjælker.
200 kWh koster jo stadig kun nogle hundrede kroner, ikke så meget at bekymre sig om i sammenhængen synes jeg. Jeg er mest interesseret i at få det tilstrækkeligt tørt så snart som muligt.
200 kWh er ikke noget at bekymre sig om, uden jeg tog det med for at vise, at det ikke var tale om en simpel almindelig ventilator. Skal tørringen gå hurtigt, skal det være en kraftig varmeventilator, og man skal sikre sig, at varmen fra den kun når frem til det område, der skal tørres op, ikke opvarme/tørre hele rummet, f.eks. ved at plastre det fugtskadede område ind.

• Synes
Hylman
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
200 kWh er ikke noget at bekymre sig for, men jeg tog det med for at vise, at det ikke var tale om en simpel almindelig blæser. Skal tørringen gå hurtigt, skal det være en kraftig varmeblæser, og man skal sørge for, at varmen fra den kun når frem til det område, der skal tørres op, ikke varme/tørre hele rummet, f.eks. ved at plastre det fugtskadede område ind.
God pointe, vi har helt klart brug for varme!

Så har du jo en ekstra sikkerhed i, at eventuel fugt, der er tilbage, kan tørre ud, da det til en vis grad jo er "åbent" mod underetagen, selvom man har bygget på med tætningslag osv. ovenfra.

BirgitS
H Herr_Per sagde:
Så har du jo en ekstra sikkerhed i at eventuel fugt som er tilbage kan tørre ud, da det til en vis grad jo er "åbent" mod underetagen, selvom man har bygget på med tætningslag osv. ovenfra.
Men man vil vel ikke have skimmelvækst mere end absolut nødvendigt.

BirgitS BirgitS sagde:
Forsikringsselskabets anviste firma til fugtmåling og tørring satte en tørreblæser med varm luft ind til at tørre betonloft og omkringliggende sand/parket i cirka samme tid, og den brugte cirka 200 kWh i de uger, så det er jo kraftige ting.
200 kWh på nogle uger er dog mindre end hvad en lille kabineblæser bruger.

Hvilken metode der anvendes, afhænger af omstændighederne. I etagedæk har jeg været med til, at man bruger undertrykstørring ved hjælp af kanaltilsluttede sorptionsaffugtere.

Så er det så klart vigtigt, at alt skadet materiale med god margin fjernes.

• Synes
Hylman og 1 anden
  • Laddar…
H Hylman sagde:
Så dit tillæg om målere nu, og havde faktisk tænkt at spørge om hvor pålidelig en billig kan tænkes at være. Det er jo ikke raketvidenskab (gætter på den måler elektrisk modstand mellem de to nåle bare), men hvis der er grund til at mistænke målefejl kan det jo være værd at anskaffe en bedre.
Hvilket mærke/model er en "rigtig" så ifølge dig?
De allerbilligste skal man nok undgå men Clas Ohlson har en af fabrikatet Bosch for under fem hundrede som virker til at give pålidelige måleværdier og er forsynet med en modstand så man kan kontrollere at måleren viser korrekt værdi.

• Bosch laserafstandsmåler på en bordplade, brugt til præcise målinger i byggeprojekter.
  • Synes
Hylman
  • Laddar…
H Herr_Per sagde:
Så har du jo en ekstra sikkerhed i, at eventuel fugt der er tilbage, kan tørre ud, da det i nogen grad jo er "åbent" mod underetagen, selvom man har bygget på med tætningslag osv. ovenfra.
Jo, sådan er det måske. Der ligger dampspærre over taggipsen der, hvor vandlekken har været, tæt på ydervæggen, men den ser ud til at slutte en halv meter ind mod husets midte. Samtidig er luftcirkulationen minimal i bjælkelagene, så jeg vil ikke regne med, at det skal tørre ud på den måde.

H Hylman sagde:
Ok, tak! Forsikringsselskabet har ladet lave en skadesyn, og de skal lave en kalkule for erstatning for totalrenovering. Så vi regner med at få penge, dog ved vi endnu ikke det totale beløb. Antar at der indgår udgifter for sådan noget. Men eftersom vi vil vælge kontantersättning istf at deres firma håndterer renovering, gætter jeg på at det simpelthen bare vil indgå i kontanrersättningen. Det store problem nu er at firmaet vi har hyret nu ikke har nogen projektleder som svarer på mail eller tlf. I stedet dukker der op lidt forskellige håndværkere uden helhedsbillede lidt nu og da, og så må man være hjemme og forklare sådan noget for dem. F.eks. overbevise dem om at rådnet gulv må rives op, og så at det må tørre ud. Derfor føler jeg at jeg selv må have styr på sådanne detaljer, som man kan tro at professionelle bygherrer selv burde have. :)
Tag og ring til et professionelt fugtsaneringsfirma, f.eks. OCAB (ikke Anticimex). Det ligger i forsikringsselskabets interesse også at det bliver korrekt udført. Tjek med dem at de virkelig tog højde for fugtsanering i kontantersättningen.

Du spurgte om fugtmålere, f.eks. Elma DT-128 er god og prisvenlig.

• Synes
Hylman
  • Laddar…
mexitegel mexitegel sagde:
Tag og ring et professionelt fugtsaneringsfirma, fx OCAB (ikke Anticimex). Det ligger også i forsikringsselskabets interesse, at det bliver korrekt udført. Tjek med dem, at de virkelig tog højde for fugtsanering i kontantersättningen.

Du spurgte om fugtmåler, fx Elma DT-128 er god og prisvärd.
Og bliver det byggearbejde, der skal udføres, tag ind kompetente håndværkere og ikke dem, forsikringsselskabet sender. Var godtroende og lod det af Folksam anviste firma skifte fugtskadet gulv ved ekspansionsbeholderen. Kan ikke sige, at jeg er helt tilfreds med resultatet, men ifølge firmaet er det fagmæssigt udført.

• Trægulv med åben sprække og et rør ved et ekspansionskar, viser mulig reparation af vandskade.
  • Rør gennem et rundt hul i et nyt trægulv, efter renovering.
  • Trægulv med forskudte brædder og synlige skruer, der viser resultatet af udskiftning af vandskadet område nær et expansionskar.
B Bitterhetsakademin sagde:
Og bliver det byggearbejde, der skal udføres, så hyr kompetente håndværkere og ikke dem, forsikringsselskabet sender. Var godtroende og lod det af Folksam anviste selskab skifte fugtskadet gulv ved ekspansionsbeholderen. Kan ikke sige, at jeg er helt tilfreds med resultatet, men ifølge firmaet er det håndværksmæssigt udført.
Ja det der ser måske mere ud som "quick-n-dirty" end "håndværksmæssigt" :-).

H Hylman sagde:
Ja det der ser måske mere ud som "quick-n-dirty" end "fagligt dygtigt" :).
Firmaet som udførte arbejdet praler af over tredive års erfaring og deres store kompetence. Jeg ringede til arbejdslederen som spydigt svarede: det er ingen dansegulv og vi gør intet mere. De fik i hvert fald ingen gode anmeldelser af mig.

• Synes
Hylman
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.