Hej,

Har skiftet mine kældervinduer og sat nye træ/alufönster ind. Før har der siddet flere kvadratiske "glaskuber" a la 60'erne. Usikker på hvad disse hedder. Se billede af nye vinduer og se bort fra brædderne som er støtte til ny puds.

Til spørgsmålet. Facaden er af skaltypen mexitegl, og under sidste række (ovenpå vinduet) sidder der intet plade eller lignende til fugtsikring, og vand kan løbe på indersiden af mexiteglet. Har nogen et forslag til en løsning? Eller er vandet/fugten bag teglet ubetydelig, og det er nok med fugebånd og plade igen?

Tak for svar.

• Nyt træ/alu kældervindue i murstensvæg med brædder på siderne som støtte til ny puds, grus og byggeudstyr i forgrunden.
Frerider
Hvor begynder vinduet i dybden kontra luftspalten for murstenen?

Frerider Frerider sagde:
Hvor starter vinduet i dybde kontra luftspalten for mursten?
Luftspalten for mursten havner cirka i midten af vinduet. Måske noget mere mod den indre side af vinduet.

Frerider
G goosen sagde:
Luftspalten i teglingsarbejdet ender omtrent i midten af vinduet. Måske lidt mere mod den indre side af vinduet.
Åh nej, ja der skal du finde en løsning, dels fordi det er kold fugtig luft, der møder vinduet, og der er risiko for mere fugt, afhængigt af hvordan facaden er udsat. Det er ikke en mulighed at flytte vinduet længere ind, for det er det eneste fornuftige, jeg ser nu.

Frerider Frerider sagde:
Ajdå, ja der skal du finde en løsning dels så er det jo kold fugtig luft som møder vinduet samt at risikoen for mere fugt er der afhængig af hvor udsat facaden er.
Det er ikke en mulighed at flytte vinduet længere ind for det er den eneste fornuftige jeg ser nu.
Satan. Vinduet sidder så langt inde som muligt. Men mener du, at den kolde luft fra murværkets luftspalte er et problem? Hvis jeg kun drev delen af vinduet som er indenfor luftspalten. Antar at det er kondens du mener.

Frerider
G goosen sagde:
Satan. Vinduet sidder så langt inde som muligt. Men mener du, at den kolde luft fra murstenens luftspalte er et problem? Hvis jeg kun isolerer delen af vinduet, der er indenfor luftspalten. Antager, at det er kondens, du mener.
Ja, risikoen er stor, i og med at halvdelen af vinduesdybden sidder udendørs i den kolde del.
Hvorfor kan du ikke flytte vinduet længere ind?

Frerider Frerider sagde:
Ja risikoen er stor i og med at halvdelen af vinduesdybden sidder udendørs i den kolde del. Hvorfor kan du ikke flytte vinduet længere ind?
Vindueskarmen på indersiden af kælderen er pudset som en 45 graders vinkel. Af en eller anden grund. Vinduet har siddet der i to år allerede, så jeg har gjort alt klart på indersiden. Burde have tænkt på dette før...

Frerider
G goosen sagde:
Vindueskarmen på indersiden af kælderen er pudset i en 45 graders vinkel. Af en eller anden grund. Vinduet har siddet der i to år allerede så har lavet alt færdigt på indersiden. Burde have tænkt på dette før...
Men det er jo ikke noget kæmpearbejde at pudse om på indersiden for at få en holdbar løsning, eller hvordan tænker du?

Frerider Frerider sagde:
Men det er jo ikke en kæmpeopgave at pudse smygerne på indersiden for at få en holdbar løsning, eller hvordan tænker du?
Vi snakker 6 vinduer i alt. Samt at der ligger en bjælke på indersiden, der stikker ned noget, hvilket betyder, at jeg må skære for at få vinduet ned. Fuck mig, dette var ikke, hvad jeg havde brug for at høre. Havde alligevel en Snickare, der hjalp mig, at han ikke sagde noget…

Frerider
G goosen sagde:
Vi taler om 6 vinduer i alt. Samt at der ligger en bjælke på indersiden, der stikker ned noget, hvilket betyder, at jeg skal skære ud for at få vinduet ned. Fuck me, dette var ikke, hvad jeg havde brug for at høre. Havde alligevel en Snickare, der hjalp mig, at han ikke sagde noget...
Beklager, men der er få, der har viden i dag desværre.

Sådan er det med vores hus fra 71 med klimaskærm i tegl.

Armeringen over alle kældervinduer var rustet og havde sprængt fugerne, så jeg murede dem op igen i vinter, de originale vinduer så fine ud.

• Rødt murstensvæg over et kældervindue med delvis ommuret område i forbindelse med rusten armering.
Frerider Frerider sagde:
Beklager, men der er få, der har viden i dag desværre.
Jeg sætter pris på, at du tog dig tid til at svare.
Skal samle mod nu og fortælle det til min kæreste.

13th Marine 13th Marine sagde:
Så er det på vores hus fra 71 med skalmur i tegl.

Armeringen oven alle kældervinduer havde rustet og sprængt fugerne, så jeg murede dem om i vinters, originalvinduerne så godt ud.
Ser ud til at sidde noget længere ind end mine. Men du havde ingen beskyttelse oven vinduet?

G goosen sagde:
Ser ud til at sidde noget længere inde end mine. Men du havde ingen beskyttelse over vinduet?
Kan nok passe. Ca. 6 cm indenfor yderkanten.

Ingen beskyttelse, kun drev og blød fugemasse rundt om.

Gammelt vindue med en grøn træramme, tætning og murstensramme omkring. Ingen ekstra beskyttelse bemærkes på eller omkring vinduet.

Skiftede tre kældervinduer på mexitegl huset, luftspalten var tætnet og der sad en bræt over hullet. Det er jo beklædt med metal foroven, så der løber jo ikke store mængder vand.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.