Hej ekspertpanelet!
Jeg ved, at spørgsmålet om fugtspærre under trægulv har været oppe her flere gange før, men jeg har ikke set noget, når det blæser helt frit under huset.
Det er nu tid til at skrue de tykke gulvplanker fast, som har ligget på tørre en tid, ca. 200x34, som skal lægges direkte på strøer 45x220 cc60 (strimler af lumppapp imellem). Altså 220 mm stenuld og fibercementplader som blindbund. Spørgsmålet er altså, om jeg skal have en fugt-/damp-spærre direkte under gulvet. Selv tiltales jeg af tanken om, at eventuel fugt skal kunne bevæge sig frit i begge retninger (og det er jo nemmere at lægge uden spærre). Som du kan se på billedet, er det frit blæs under huset, så ingen fugt vil blive "lukket inde" under.
Hvad tror I?
Tak på forhånd!
Jeg ved, at spørgsmålet om fugtspærre under trægulv har været oppe her flere gange før, men jeg har ikke set noget, når det blæser helt frit under huset.
Det er nu tid til at skrue de tykke gulvplanker fast, som har ligget på tørre en tid, ca. 200x34, som skal lægges direkte på strøer 45x220 cc60 (strimler af lumppapp imellem). Altså 220 mm stenuld og fibercementplader som blindbund. Spørgsmålet er altså, om jeg skal have en fugt-/damp-spærre direkte under gulvet. Selv tiltales jeg af tanken om, at eventuel fugt skal kunne bevæge sig frit i begge retninger (og det er jo nemmere at lægge uden spærre). Som du kan se på billedet, er det frit blæs under huset, så ingen fugt vil blive "lukket inde" under.
Hvad tror I?
Tak på forhånd!
Tak for svaret!
Ja, træfiber buffer jo fugt, mens stenuld er helt gennemtrængelig. Tænkte først at tape, men går nok over med fugemasse i stedet fra ydersiden, hvis jeg oplever træk, for det mest kritiske sted er, hvor pladerne ligger an mod brædderne, der holder dem oppe, og det bliver en masse at tape fra indersiden, hvis jeg skal gøre det rundt om i hvert rum.
Ja, træfiber buffer jo fugt, mens stenuld er helt gennemtrængelig. Tænkte først at tape, men går nok over med fugemasse i stedet fra ydersiden, hvis jeg oplever træk, for det mest kritiske sted er, hvor pladerne ligger an mod brædderne, der holder dem oppe, og det bliver en masse at tape fra indersiden, hvis jeg skal gøre det rundt om i hvert rum.
Klik her for at svare
