Hejsa,

Jeg skal efterisolere begge gavle på overetagen i mit 1½-planshus bygget i 1963 og undrer mig om jeg har brug for dampspærre i loftet og de resterende vægge, eller om det er nok med kun gavlsiden?

Ydervæggen udefra og ind består af ny pladefacade, træfacade, glasuld og træfiberplade. Ventilationen mellem plade og træfacade er god. Ventilationen i huset er naturligt træk med udsugningsventilator i vådrum og køkken.

Min plan er at fjerne træfiberpladen, lægge 45mm ud fra væggen for isolering mellem væggen og reglarne og derefter ekstra isolering mellem reglarne. Derefter dampspærre og så gips.
De resterende vægge behøver ikke isoleres, men spørgsmålet er, om jeg skal fjerne træfiberen og dampspærre samt gipse også disse?

Ser frem til jeres tanker om dette emne.

Mvh.
Jonas

Mjae.

Jeg er ikke helt klar over, hvordan din væg ser ud. Hvad er "træfacade" og "pladefacade" for noget? Luftspalter? Tykkelser?

Du kan godt sætte plasten mellem reglarne og den eksisterende væg. Sådan "plejer" man at gøre.

De vægge du ikke efterisolerer behøver du ikke sætte plast på. Enkelt sagt sætter man et damptæt lag i sådanne vægge, hvis varmegennemgangsmodstand er stor i forhold til dens dampgennemgangsmodstand. En ineffektiv ("gammel") væg er så dårlig rent isoleringsmæssigt, at dens naturlige dampgennemgangsmodstand er tilstrækkelig uden plast.

Locke sagde:
Mjae.

Jeg er ikke helt klar over, hvordan din væg ser ud. Hvad er "træfacade" og "pladefacade" for noget? Luftspalter? Tykkelser?

Du kan da godt sætte plasten mellem reglarne og den eksisterende væg. Sådan "plejer" man at gøre.

De vægge, du ikke efterisolerer, behøver du ikke plastre. Enkelt udtrykt sætter man et damptæt lag i sådanne vægge, hvis varmemodstand er stor i sammenligning med dens dampgennemtrængelighed. En ineffektiv ("gammel") væg er så dårlig rent isoleringsmæssigt, at dens naturlige dampgennemtrængelighed er tilstrækkelig uden plast.
Hej Locke,

Med facade mente jeg panel.
Gavlen var oprindeligt beklædt med træpanel, så beklædte de forrige ejere denne med en vedligeholdelsesfri pladepanel.
Jeg har ingen forstand på mål, men ud fra luftstrømmen at dømme er der velventileret mellem disse.

Tak for dit råd ang. de vægge, jeg ikke skal efterisolere, det gør mit arbejde lidt lettere! :)

/Jonas

Det her med at klæde hus i metalplader på den kolde side er en rigtig risikokonstruktion. Nu er det måske gjort efter alle kunstens regler på dit hus, og så fungerer det selvfølgelig, men hvis du har mulighed, så prøv at undersøge lidt mere detaljeret, hvordan det ser ud i de yderste lag. Hvordan har træet det, som sidder lige indenfor pladen?

Uanset hvad, selvom du i dette tilfælde ikke isolerer særlig meget, så ændrer du væggens egenskaber, når du lægger isolering på. Kort sagt så køler du væggens ydre dele ned. Hvis du nu sætter plast op, så gør det jo godt mod fugt, der kommer indefra, men der er stadig lidt advarsel om det der.

Metalpladefacade er tricky, fordi man har et helt tæt lag yderst, som desuden ændrer temperatur dramatisk. En dag med klart vejr om foråret eller efteråret kan pladen have en temperaturforskel på måske 60-70 grader i løbet af døgnet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.