Hejsa,

jeg er i gang med at bygge et fritidshus baseret på en tømmerstamme fra 18-hundrede og noget og undrer mig over fugtspærre. Et hus som dette vil jo for det meste stå og variere med udendørstemperaturen, og det "føles" lidt underligt at "indkapsle hele indersiden". Ældre tømrere jeg har haft der, er meget skeptiske over for disse "nyskabelser". Naturligvis skal der være ind- og udsugning, jeg sigter mod 125mm med ind nær kaminen og ud højt i den anden ende. Er dette tilstrækkeligt, eller vil hele indretningen mugne?

Mvh
Göran
 
  • Tømmerhus i træ med klassiske vinduer og en overbygget veranda. Huset står på en grusbelagt grund omgivet af træer.
Du skal absolut ikke plastre det hus ind.
 
Hej!

Præcis - er det noget, der kommer til at tage livet af denne kåk, så er det at plaste den ind.
Uden plastik vil den holde hundrede år til. Tag et dybdedyk om træhuse, inden du beslutter.
Glenn
 
OK, I er med på at jeg mener dampspærrelaget direkte indenfor indervægpladen, derefter isolering, vinddug og tømmerkonstruktion? Jeg mener, teorien om dampspærre lyder jo sund, dvs. at ikke lade udfældet fugt i opvarmet indeluft gå ud i isolering og ydervæg uden at blive ventileret ud. Min bekymring var baseret på at bygningen ikke er permanentopvarmet med aktiv ventilation, er det det som er grunden til jeres tvivl?
 
Teorien om diffspær forudsætter præcis som du siger, at huset er permanent opvarmet, at ventilationen er styret samt at diffspærren er helt tæt. Personligt havde jeg også taget det lidt roligt med isoleringen og ikke gået over 100 mm.

/Kent
 
Tak Kent, det bliver nok til at droppe plasten. Nåede at få plast i loftet, men det burde nok være okay alligevel, isoleringen er jo luftigt ventileret mod råsponten. Har lagt 265mm isolering i loftet, indervæggene regelafstives med 50x100, men tømmervæggens overflade er jo ikke helt plan, så regner med 120-isolering til største del, nogle stykker 145.

Mvh
Göran
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.