Pladen i carporten bliver konstant våd af sne og regn, man slæber ind med bilen.
Da jeg ikke har tænkt mig om på forhånd og lavet spor i pladen eller muret en omgang med leca, sker det, at fugt kommer op på syllen. Fugten kommer fra siden og ikke nedefra gennem syllpappen, da det er tørt rundt om ekspansionsbolten. Sandsynligvis er synderen, at jeg har ladet pappen stikke ud nogle cm, og at vand, der kommer mod kanten, let ender på den forkerte side af pappen. Har I nogle forslag til en smart løsning, eller er det den åbenlyse "bøj op pappen-løsning", der gælder?

Carportgulv med synlig træbeklædning og expanderbolt. Træet har pletvist misfarvning og mulig fugtskade nær bunden.

Hvis vandet kun kommer fra gulvet, så virker det nok med opvik, men hvis regn og sne kommer oppefra på syllen, så vil det sandsynligvis fungere som en rende for smeltevand.

Med største sandsynlighed kommer der både regn og sne nogle gange også ovenfra. Af den grund føles ombukning ikke som den bedste måde. Findes der en anden måde? Det må være et almindeligt problem i varmgarage, hvor man slæber sne og is ind, som smelter, hvis man ikke har gulvafløb da.

Korvgubbe
Kan man ikke fræse en rille i betonen og på den måde skabe en grøft?

Føles som et godt alternativ, men hvor dybt skal det være for at have effekt?

En variant er at flydespartle de sidste decimeter inden syllen, så du får en svag hældning fra den. Bland flydespartlen tykt, så du næsten kan spartle med den. Læg en lille strimmel med tagpap eller lignende som et L i vinklen gulv-syl.

Derefter skal du beklæde væggen med panel el.lign., så du ikke får regn/sne ind bag den flydespartlede kant. Lad 1 cm luft mod gulvet.

Illustration af væg og gulv med påført flydespartel og tagpap remse i hjørnet for at undgå fugt bag den spartlede kant.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.