Hej,
Vi har for to uger siden flydespartlet hele betonpladen på vores nybyggeri. Selve pladen er ca. 4 måneder gammel og fugtkontrolleret flere gange. Problemet er, at det er blevet meget fugtigt inde i huset. Der løber vand på vinduer, håndtag osv., og det føles meget fugtigt i luften. Har det med flydespartlingen at gøre, hvor længe varer denne tilstand? Bør jeg være bekymret for fremtidige fugtproblemer, eller er det bare naturligt? Sætte en luftfugter ind?

Please hjælp mig med info og råd!!

Er der nogen ventilation i huset da? Ellers er det ikke så mærkeligt, at det bliver fugtigt, det er jo en del vand, der fordamper. Hvilket flydespartel har du brugt?

Hej,
Nej, vi har ingen ventilation i gang endnu, men det kommer senere. Huset er desuden tæt med alle vinduer og døre på plads. Hvad tror du om en luftfukter?

Er forresten usikker på hvilket flydespartel der er brugt.

timkalender sagde:
Hej,
Nej vi har ingen ventilation igång endnu men det kommer længere frem. Huset er desuden tæt med alle vinduer og døre på plads. Hvad tror du om luftfugter?
Ja, det fungerer absolut hvis man nu ikke vil åbne nogle vinduer engang imellem. Og det er da klart at det bliver fugtigt hvis huset er helt tæt og uden ventilation.. :)

Hvis man har anvendt en hurtigtørrende flydespartelmasse, skal man passe på med at forcere udtørringen gennem høj temperatur eller at sænke luftfugtigheden for meget, ellers risikerer man kantrejser.

Tak for dine svar. Jeg er en bekymret førstegangsbygger, som har meget dygtige håndværkere på stedet, men nogle gange vil jeg ikke oversvømme dem med dumme spørgsmål. Tømrerne var i hvert fald lidt skeptiske over for luftaffugteren, fordi processen bliver lidt for hurtig. Nogle synes ikke at flydespartle overhovedet... Jeg må vel lufte huset ud og håbe på, at fugten forsvinder snart. Ved du noget om en "normal" periode for dette?

Da jeg byggede mit hus, brugte jeg affugter i mindst 3 af de sidste byggemåneder, noget problem med for hurtig udtørring af noget mærkede jeg ikke noget til.

Der er jo rigtig meget fugt, der skal ud fra et nybyggeri, fra maling, tapetklister, spartelmasse, ikke færdigtørret byggemateriale, regn, mm.

Bror, spartlede du med snabbt flytspackel da? For betong kan man tørre ud næsten hvor hurtigt som helst, men ikke snabbt flytspackel.

Ja, ca 90 m2, hvoraf 20 m2 på gips resten på beton.

I alt brugte jeg 425 kg flydespartel TXF og 75 kg hurtigsparkel EF til gulvene.

Da tog du definitivt en risiko, i hvert fald med EF:en. Det spackel er af en type, der bør belægges med tæt materiale inden for nogle dage, for at forhindre for hurtig udtørring. At sætte affugter er det modsatte af, hvad man bør gøre med sådan en spackel.

jon_h, du har sikkert ret. Tiden mellem spartling og overfladebelægning var jo kort, med klinker, som jo ikke er et særligt tæt materiale, men dog en overfladebelægning. For mig opstod der dog ingen problemer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.