Vi bor i et etplanshus, uden kælder, fra -68, bygget på betonplade. Vi havde for nylig en bygningssagkyndig på besøg, som mente, at det lugtede afvigende ved gulvlisterne og spurgte derefter, om vi var interesserede i at lave en fugtmåling af grunden.
Er der nogen, der har erfaring med huse bygget på lignende materiale? Hvad kan vi forvente os? Vi har tidligere lavet en "lightversion" af fugtmåling i vægge, loft osv. uden nogle forhøjede værdier. Fugtmålingen i grunden bliver mere omfattende, og vi vil i så fald være lidt forberedte på, hvad målingen kan tænkes at vise baseret på materialet derunder.
Er der nogen, der har erfaring med huse bygget på lignende materiale? Hvad kan vi forvente os? Vi har tidligere lavet en "lightversion" af fugtmåling i vægge, loft osv. uden nogle forhøjede værdier. Fugtmålingen i grunden bliver mere omfattende, og vi vil i så fald være lidt forberedte på, hvad målingen kan tænkes at vise baseret på materialet derunder.
Det er vel lidt af en risiko konstruktion med isoleringen på indersiden, men man gjorde sådan dengang.johlin8 sagde:
Oplever I noget selv i huset?
Man kan også måle i luften, om der er nogle spor af igangværende mikrobiologisk aktivitet. En såkaldt MVOC-måling.
Ja, jeg har forstået det. Vi mærker ikke noget selv, men ifølge besigtigelsesmanden lugter det afvigende, hvis man fjerner og lugter bagved gulvlisten, ned mod grunden.Ulltand sagde:
Hvis huset er velventileret får man ikke så høj luftfugtighed inde og så mindskes risikoen for fugtudfældning i bygningskonstruktioner. Så det det er vel godt så langt.johlin8 sagde:
Det tegner jo godt. Du ved ikke noget om selve mineraluldsisoleringen og hvordan det plejer at se ud med fugt i huse bygget på denne måde?Ulltand sagde:
Fugt kan jo komme både udefra og indefra. Hvis det er bygget som på tegning, burde der ikke behøves at være nogen fugtbelastning udefra.
Det behøver heller ikke være et problem med fugt indefra, men det kan ikke udelukkes helt uden undersøgelse.
En fugtmåling giver et øjebliksbillede, men den behøver ikke at være repræsentativ over tid. Hvis det var mit hus, ville jeg nok have taget en hulsave og taget et hul nær ydervæggen. Så kan man jo lugte mere sikkert tage lidt isolering ud mærke om der er frukt og så videre.
Det behøver heller ikke være et problem med fugt indefra, men det kan ikke udelukkes helt uden undersøgelse.
En fugtmåling giver et øjebliksbillede, men den behøver ikke at være repræsentativ over tid. Hvis det var mit hus, ville jeg nok have taget en hulsave og taget et hul nær ydervæggen. Så kan man jo lugte mere sikkert tage lidt isolering ud mærke om der er frukt og så videre.
Vi har også opbygget gulv på uisoleret betonplade med mineraluld, men 10 år ældre.johlin8 sagde:
Vi bor i et etplanshus, uden kælder, fra -68, bygget på betonplade. Vi havde for nylig en bygningsinspektør på stedet, som syntes, at det lugtede anderledes ved gulvlisterne og spurgte efterfølgende, om vi var interesserede i at lave en fugtmåling af grunden.
Er der nogen, der har erfaring med huse bygget på lignende materiale? Hvad kan vi forvente?
Vi har tidligere lavet en "lightversion" af fugtmåling i vægge, loft osv. uden nogen forhøjede værdier.
Fugtmålingen af grunden bliver mere omfattende, og vi vil i så fald gerne være lidt forberedte på, hvad målingen kan tænkes at vise baseret på materialet derunder.
Det mest kritiske bør jo være, om træ kommer i kontakt med beton. Dårlig lugt kan komme fra imprægnerede lægter/syll.
Jeg vil anbefale at tage et par inspektionshuller i stedet for at betale dyre penge for en måling. Så ser du jo desuden, hvor veludført det er.
Jeg har inspiceret flere steder i forbindelse med renovering. Alt er tørt og ingen dårlig lugt trods grøn syll, så da kan man sove godt.
Klik her for at svare