Vi har et souterrainhus fra midten af 90'erne, hvor et firma målte høj fugtighed i den væg, der er dækket af jord, og som også udsættes for mest fugt. Væggen er konstrueret af isolerleca og er ikke reglads på indersiden. Der skal ikke være organisk materiale i kældervæggen overhovedet. Vi har ingen dårlig lugt eller noget lignende. Udenpå ligger en platonmåtte.

Firmaet ville nu dræne hele huset, i modsætning til et andet firma, der også har været her og kigget, men ikke målt fugtindhold. De ville lave et mindre indgreb. Målingen blev udført med en fugtmåler med en lille kugle på toppen, altså intet boret eller nogle pigger. Fugtigheden skulle være længst nede i samlingen mellem væg og gulv. Heller ikke i gulvet findes der noget organisk materiale.

Vi står altså med to firmaer, der siger forskellige ting, og en bygningsinspektør, der da vi købte huset, havde en tredje mening.

Nogle idéer til, hvordan vi skal tænke? Årsager til fugt i væggen? Kan det være indendørsfugt, der er blevet målt?

Prisforskellen i tiltagene mellem firmaerne er ca. 120000kr.

Bare at fortsætte med at ringe rundt til flere firmaer. Har du held så er der flere med samme holdninger, har du uheld så får du endnu flere forslag.

Hvad er formålet?
Hvorfor har du overhovedet taget derhen to firmaer?

Fugt i en kældervæg behøver ikke nødvendigvis at være et problem, som sagt ved du jo ikke engang, om det kommer udefra eller indefra.

Tror ikke jeg helt følger med i dit spørgsmål :)

/Torpalainen

Jeg har taget tre firmaer hit for at få løsningsforslag, men mest af alt tilbud på prisen. Det føles ret rimeligt at høre fra i det mindste to forskellige, eller endnu bedre ens, meninger. Tilsyneladende kunne der ikke opnås nogen orden og enighed om hvad der er galt, eller især hvad der skal gøres, hvilket gør det hele sværere. Mit spørgsmål er altså:

- Er fugt målt på den beskrevne måde nogen fare? Min opfattelse er nej, det er det ikke, eftersom vi ikke har noget organisk materiale i væggene, men jeg er internetuddannet forstå-mig-på’er, og har egentlig ingen anelse... ;)

- Hvilket firma skal man stole på? Det lader til at være lidt af et gamble og lotteri hvad angår foranstaltninger fordi der kommer forskellige svar afhængigt af hvem man spørger. Det er ingen ukendte firmaer, men større virksomheder med gode referencer, jeg har spurgt. Der er en forskel på 120000 mellem de forskellige foranstaltninger. Det er rigtig mange penge.

- Hvordan kan jeg som lægmand vide, at jeg får problemet løst med den ene eller den anden foranstaltning? Jeg kan forestille mig, at en komplet omdrænering løser problemet, men det ville være ret surt, hvis jeg kunne have fået samme problem løst for en del mindre penge...

Hvad er fejlen, som du ønsker at få rettet? Og hvorfor?

Årsagen til, at vi har fået firmaerne hertil fra begyndelsen, er en synlig fugtskade i det ene hjørne af garagen, som er forbundet med huset. Årsagen til, at jeg vil have det fikset, er, at det er en fugtskade, og at den har "spredt" sig mod en af de få vægge, der er opstillet med træ.

Hej!
Problemer med dårlig drænering viser sig ofte som fugt et stykke op på væggen, hvilket som regel skyldes, at man ikke har separeret gruset fra jorden med fiberdug ved tilbagefyldningen efter at man har lagt dræneringsledningerne. Fordi man ikke separerer masserne, fyldes gruset med finere og finere partikler, hvilket i sin tur danner et lag, der ikke lader vandet passere ned til ledningen. Men du skriver, at du har platonmåtte på væggen, så det lyder som om, det ikke er tilsluttet korrekt mod væggen med en liste, der forhindrer, at vand og skidt trænger ned mellem måtten og væggen.

Hej.
Hvis det er nederst mod gulvet, at problemerne opstår, kan det være, at platonmattan ikke går forbi sulan uden leder fugten dertil. Dels kan det være din indendørs luftfugtighed, der vandrer ud gennem konstruktionen og kondenserer på ydersiden af lecan og løber ned.

/

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.