Hej
Jeg har nu i dec ca. 7 grader udendørs temperatur. Luftfugtigheden i kælderen er ukendt. Det dufter ikke mærkeligt osv. Men sandsynligvis har den tidligere ejer brugt plastmaling. Denne løsner sig nogle steder. Da jeg målte, har jeg en fugtighed på ca. max 20% i betonen. Hvad er jeres mening? Skrabe maling og puds væk. Erstatte med rigtig silikatmaling Eller nyt dræn rundt om huset?
Tusind tak for seriøse svar
Mvh
Fredde
 
  • Synes
Rosberg.T
  • Laddar…
Hej arbejdsbi,
Rf i kælder skal være 55-60%, hvis luftfugtigheden er for høj, f.eks. 80%, kan skimmelangreb starte. Ved 100% bliver det kondens af fugten - det falder ud som vanddråber på f.eks. vinduerne. Og så er det rigtig slemt.

Skaff en hygrometer og hav den egentlig altid i kælder, garage og lignende, så har du kontrol over, når du nærmer dig grænseværdierne, det koster en hundredekroneseddel eller to på byggemarkederne.
Du kan få en idé om fugtniveauet på dit gulv; læg et stykke plast på kældergulvet og lad det ligge over et døgn, se efter mængden af fugt, som er samlet i posens "inderside" så at sige.

Da kælderen ligger under jorden er der altid fugt uden for væggene og gulvet, tjek derfor husets drænings- og afvandingsmuligheder. Og at de virker, de kan jo være tilstoppede.
Hvis de virker men stadig har fugtighed, har du følgende muligheder;

1 grav op, sæt pordrän (eller lignende) platon, helst isolere og fyld op igen med dræningsgrus/knust sten/kapillærbrydende masser
2 forbedre ventilationen, sæt mekanisk ventilation ind og gerne en affugter, sørg også for, at du har fungerende friskluftsindtag
3 isoler kældergulvet, mindst 200 mm
4 hvis ikke isolere gulvet, lufte gulvet ifølge Nivell eller lignende system
5 undgå træregler og andre organiske materialer

Plastfarven skal naturligvis fjernes for at åbne op for væggen og i stedet bruge silikat/kalk eller lignende diffusionsåben maling.

Der findes ikke noget givet svar men begynd med at måle fugtniveauer, fjern plastfarven og øg ventilationen. Ønsker/kan du ikke dræne lige nu, så sæt en affugter ind og overvåg fugtværdierne.
Ønsker du regelmæssigt at bruge rummene i kælderen, ville jeg grave ud til isolering og gulvvarme, helst vandbåren. Efter dræneringen. Arbejd udefra og ind.
Jeg gjorde dog omvendt og står med dræning kommende forår.
 
Begynd at tage farven til en farvehåndtering til analyse.

Er det plastfarve, skal du lave det om.

Er det allerede en farve, der ånder, kan det måske være dræning eller udvendige forhold, der skal tilses.

Så bør du rådføre dig med en dræningsentreprenør for at se, hvad der passer bedst til dit hus. Oftest fungerer 2x isodrän eller pordrän.

Hvis du har meget hældning mod huset, skal du måske supplere med noget som platon.

:)
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.