Jeg har en enklere fugtmåler herhjemme, en sådan med to spidser, som man trykker ind i materialet, man ønsker at teste. Jeg kan fra begyndelsen indrømme, at jeg er klar over, at sådan en måler ikke på nogen måde er præcis, og at måling i beton især skal udføres på en anden måde. Alligevel kan den måske give en indikation, tænker jeg.

Min måler angiver, at ved måling i beton eller puds, er måleresultatet mellem 0,2 - 2%.
Jeg undrer mig nu over, hvad disse 2% betyder? At det er ekstremt fugtigt? Er det maksimum? Hvorfor netop disse lave procenttal for beton/puds?

Jeg har en ydervæg i kælderen, som omkring jordniveau og et stykke under har været moderat fugtig på sine steder, hvilket har fået malingen på væggen til at begynde at løsne sig. Har nu fjernet malingen og i går målte jeg mellem 1,2 - 2% i væggen på niveau, hvor fugten har påvirket malingen. På visse steder viste måleren "OL" for Over Limit. Nede ved gulvniveau er fugten omkring 0,5 - 0,6%.

Nu her til morgen, efter at malingen som sagt blev fjernet i går aftes, er målingerne nede på omtrent halvdelen af procent-tallet i forhold til, hvad jeg målte i går. Men...hvornår anses væggen for ikke at være så fugtig længere? 1% eller 0,5% eller...? Jeg forstår 0 - 100%, men ikke helt 0,2-2%.

Google efter en instruktionsbog til din fugtmåler. Har du held, så står det der.

Jeg har en instruktionsbog, eller rettere sagt et papir. Står ingenting om dette, deraf spørgsmålet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.