Lignende spørgsmål er blevet stillet tidligere, men jeg beder om lidt hjælp alligevel.
Jeg planlægger at isolere min garage, nu er det sådan, at konstruktionen ikke er den bedste, trykket syld på betonplade kun med bygningsplast imellem. Vindbeskyttelsen før panelet er i form af gipsplader. Se billede. Disse plader er tydeligt fugtskadede (opløst papir på nederste kant). Jeg har målt fugtigheden i sylden på lidt forskellige steder med en hobby-måler, og det varierer mellem 15-25%. Reglen/lægten som holder panelet er ikke lige så fugtig, måske tørrer den betydeligt lettere trods den er på samme højde som sylden.
Så jeg har lidt overvejelser. Hvor kommer fugten fra? Hvor lang tid tager det for en syld at tørre i en uisoleret garage?
Spørgsmål 1. Tidligere ejer mente, at snedækkede biler var årsagen, og det ser ud som om fugten på gipsen kommer indefra, men burde så ikke sylden være tør nu, der har ikke stået nogen snedækket bil i garagen i lang tid. Dermed næste spørgsmål, kan det være, at det er "gammel" fugt, der stadig ligger tilbage i sylden, som ikke har nået at tørre ud? Kunne det være sådan, at sylden "suger fugt" udefra? Betonpladen hæver sig måske kun en decimeter fra kantstenen, hvor der selvfølgelig samles sne fra tid til anden om vinteren, selvom man rydder sne, nemt at man skubber sne ind under panelet.
Hvordan ville I sikre dette mod fugt til et rimeligt niveau?
Tak på forhånd!
mvh
Jocke
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.