Hej,

Vi spikede sylllen i sidste weekend, og rejsegildet med spær blev færdigt i løbet af ugen.

Jeg dækkede alt i garagen med presenning. Og i løbet af ugen regnede det et par gange.
Nu hvor jeg afdækkede det for at begynde at sætte taget op, indser jeg, at der er dannet en stor vandpyt i det ene hjørne samt et andet sted. Så der har sylllen stået i vand (nogle millimeter) i flere dage.
Er jeg dum, hvis jeg monterer tagkonstruktionen og håber på, at det så kan tørre op med en varmeblæser?
Eller skal sylllen skiftes?

Jeg er virkelig bange for, at den skal skiftes. Så er det jo bare at rive alt ned.

// Kristian

"Det er bare at tørre ud..."

Staffans2000
Ja.
Det er helt normalt, at træet bliver vådt. Det tørrer, når det kommer under tag. Er det rigtig pisvådt, kan du bruge en affugter, når byggeriet er inddækket.

Tak for de hurtige svar. Nu føles det mere roligt ☺
Så bygger jeg videre og sætter en byggfläkt rettet mod den fugtige syll. Samt stiller en affugter i garagen.

//Kristian

Risikoen er, at problemet gentager sig, når du parkerer en våd og snedækket bil, så bliver gipspladen og træet bagved fugtigt, hvis du ikke har fald fra væggen mod gulvafløb eller portåbning.
Et tip der er for sent for trådskaberen men som garagebyggere i projekteringsfasen kan tage til sig, er at støbe eller mure en sokkel på 100 mm og stille væggene på. Så løser man samtidig problemet med, at yderpanelet kommer for tæt på jorden ved indkørslen.

Har indset det nu. Hafe som sagt gjort om alt har jeg indset at en forhøjet sokkel havde været et klart valg.
Synes at det er mærkeligt med pladen. Det er et grundfirma som har støbt pladen. Synes at faldet fra væggen burde være bedre.

Findes der nogen fugttålende gulvlist man kan montere og derefter lægge silicone langs gulvet for at forhindre fremtidige vandproblemer?

Hvilken eksponeringsklasse har du på betonen? Et almindeligt betongulv tåler saltvand fra bilen dårligt.
Det kræver ofte en form for overfladebehandling i forbindelse med det kan man spartle et fald fra væggen.
Endnu bedre spartle fald, lægge klinker og sætte en sokkel med klinkerplader.

H
Ved ikke om du har gipset endnu ellers er jo det absolut nemmeste at bytte det yderste gips ud med minerit og trække en fuge langs gulvvinklen så har du en væg der klarer meget med hensyn til fugt.

H
Vedrørende beton bør man have en XD beton i en garage, hvis man skal køre en bil ind og ud, især om vinteren.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.