Vi er i gang med at bygge et hus, et præfabrikeret hus, der blev monteret for lidt over en uge siden. På langsiderne mangler der stadig en del facade, som skal binde to præfabrikerede vægelementer sammen. Nu er det begyndt at regne temmelig meget, og på de steder, hvor det mangler facade, er den underliggende vindduk blevet våd, og den ser ud til at være våd igennem ind til isoleringen, der ligger lige bagved.
Hvad skal man tro om dette? Inde i huset er det tørt, men det føles som sagt, som om isoleringen er blevet våd eller i det mindste fugtig udefra. Tørrer det op spontant, hvis bare vejret bliver godt et stykke tid, eller skal man ligefrem skifte det ud? Jeg antager, at det er planlagt at sætte den resterende facade op i næste uge, så snart man er færdig med tagstenene.
Hvad skal man tro om dette? Inde i huset er det tørt, men det føles som sagt, som om isoleringen er blevet våd eller i det mindste fugtig udefra. Tørrer det op spontant, hvis bare vejret bliver godt et stykke tid, eller skal man ligefrem skifte det ud? Jeg antager, at det er planlagt at sætte den resterende facade op i næste uge, så snart man er færdig med tagstenene.
Spørgsmålet er jo om kun dugen er våd, for hvis også isoleringen er våd, er det ikke godt - den skal da have mulighed for at tørre ordentligt eller udskiftes. Hvorfor har man ikke dækket den ufærdige væg med presenninger?
Det spørgsmål stillede vi os også. Vores tømrer har sagt, at der ikke er store mængder fugt, der er kommet mod isoleringen, og at det vil tørre op uden problemer. Tilsyneladende står mange byggerier så længe uden problemer. Som vi har forstået det, suger isoleringen ikke aktivt nogen fugt, og så burde det ikke være noget problem. De har i hvert fald sat en presenning på nu, så der kommer ikke mere regn til.
Mere bekymringer.... vi tror og håber, at det hele nåede at tørre op, for det blev fint vejr et godt stykke tid, inden de satte facaden op. Huset var monteret, men vinddugen fastgjort og ikke sammenklistret i samlingerne mellem blokkene. Hvordan fungerer det egentlig med isoleringen? Jeg har forstået, at det er et dødt materiale, som det ikke vokser i, men alligevel virker det meget vigtigt, at det ikke bliver vådt... kan nogen forklare hvordan/hvorfor? Hvis der nu kom en smule vand ind i en samling, så isoleringen blev fugtig, vil det automatisk give os fugtproblemer fremover, eftersom vinddugen er tæt og ikke slipper det ud? Er den virkelig helt vandtæt, det føltes ikke sådan?!
Spørgsmålet dukkede op igen nu, hvor det har regnet kraftigt i weekenden, og vi har facade nedenfor to altandøre på overetagen, som ikke er beskyttet i underkant af døren med liste. Dette gør, at regnvand kommer ind (løber ned langs døren) i luftspalten bag panelen og gjort bagsiden af træet vådt, ligesom vinddugen. Listerne er ikke sat op endnu, fordi balkonen skal op først. Vi har forsøgt at beskytte sprækkerne med plastik over, men den var væk nu. : ( Hvad bør man gøre? Bryde facaden op føles ikke rart! Vores håb er, at man kan stole på, at luftstrømmen i luftspalten vil tørre det op med tiden.
Spørgsmålet dukkede op igen nu, hvor det har regnet kraftigt i weekenden, og vi har facade nedenfor to altandøre på overetagen, som ikke er beskyttet i underkant af døren med liste. Dette gør, at regnvand kommer ind (løber ned langs døren) i luftspalten bag panelen og gjort bagsiden af træet vådt, ligesom vinddugen. Listerne er ikke sat op endnu, fordi balkonen skal op først. Vi har forsøgt at beskytte sprækkerne med plastik over, men den var væk nu. : ( Hvad bør man gøre? Bryde facaden op føles ikke rart! Vores håb er, at man kan stole på, at luftstrømmen i luftspalten vil tørre det op med tiden.
Isoleringen i sig er ikke skimmel følsom men derimod så vandrer fugten til træværket som kan begynde at mugne hvis det ikke får tørre op.
Ang. om vindduken er vandtæt eller ej ved jeg ikke men jeg synes spontant at den ikke burde være diffusionstæt i alle fald hvilket betyder at fugt kan vandre ud gennem dugen.
Ang. om vindduken er vandtæt eller ej ved jeg ikke men jeg synes spontant at den ikke burde være diffusionstæt i alle fald hvilket betyder at fugt kan vandre ud gennem dugen.
Klik her for at svare