Men så må man have 13 mm længere skruer, end man først havde tænkt.
Og hvordan går det med spikningen?

Hytta skal opvarmes "af og til".
Vi har ikke helt besluttet, hvordan den skal bruges endnu.
Måske er dampspærren lige meget så?
Hytta er bygget i 1906, og det yderste isoleringslag er pakket savsmuld.

ANVEND INGEN FUGTSPÆRRE

Dels har du et luftspalte inde i væggen, hvor der kan ske mærkelige ting... :) og dels har du en gammel spånisoleret væg, og på toppen skal du kun varme op engang imellem...
Lad luften i rummet cirkulere i luftspalten gennem en 2cm spalte i toppen og bunden...
Og hvis du er ude efter lydisolering, så skal ca. 25% af væggen i rummet bestå af huller, og isoleringen skal være "stapelfiber".

OK, godt. Så slipper jeg fugtspærre.
Ingenting i loftet heller? Ovenfor loftet er der uisoleret loft.

Hvordan ved jeg, at jeg har "stapelfiber" foran mig?

Når jeg hører ordet fugtspærre så tænker jeg direkte på badeværelse.
I kaster vel ikke vand i soveværelset?! Dampbarriere synes jeg lyder bedre.
Men men jeg måske tager fejl?! :D

/Lars

damp- eller diffusionsspærre er bedre betegnelser, men eftersom fugtspærre blev brugt i tråden fortsatte jeg med samme betegnelse... ;)

OK, men det siger intet om, hvor mange dB jeg får ud af den sikkert højere omkostning, som den medfører.
Og...er damp ikke en delmængde af begrebet fugt?
Altså burde man vel altid kunne bruge ordet fugtspærre men kun dampspærre nogle gange?

Det er som ”kongolasse” skriver, at man bruger begrebet fugtspærre, når man taler om det lag, man lægger under fliser og klinker i badeværelser. Plastfolien i en væg eller et loft kalder vi damp/diffusionsspærre. Bruger vi en betegnelse for forskellige ting, så bliver det lettere misforståelser... som i denne tråd... fordi du ikke var helt tydelig med forudsætningerne, fik du en masse råd og tips, som var forkerte, da de, der skrev svar, forudsatte en traditionel regelvæg. Men det er sjovt at diskutere, så bare det bliver rigtigt til sidst, så... Jeg kan ikke regne på akustik... og jeg ved ikke, om du vil dæmpe lyd, så naboerne ikke hører, eller om du skal bygge et lydstudie, hvor du ikke vil have nogen efterklang... men hvis du oplyser os, så skal vi forsøge at svare - efter bedste evne!!! ;)

Jo, men jeg har nok allerede skrevet, at jeg vil holde lyden ude, som kommer udefra.
Biler, f.eks.

BEKLAGER!
Min uopmærksomhed!!!
Da du har et uisoleret loft, bør du nok ikke foretage større eller mere mærkværdige tiltag end nødvendigt/normalt, da du har en stor lydlækage gennem loftet ovenover...
Jeg ville... lave et skelet, isoleret, sat OSB og derefter gips. Det går fint at fastgøre gennem gipsen og ind i OSB'en.
Og gipsen er lettere at spartle/behandle/reparere end andre plader.

OK, men faktum er, at jeg har frigjort pladsen under loftet, dvs bjælkelaget hvor jeg skal isolere (tidligere et tyndt lag savsmuld). Så jeg har mulighed for at lukke lydflowet også ovenfra. Tænkte at have gips der (+ evt. et ekstra gipslag) og nedenunder kraftige brædder for syns skyld (gammel stil).

Undskyld min nysgerrighed, men hvad skal du have i rummet?

Er det soveværelse eller bor I ved Arlanda.

/Lars

På spørgsmål 2 svarer vi "ja" og på spørgsmål 3 også "ja".
Biler og flyvemaskiner.

jeg bor 15 meter fra jernbanen, det var lidt irriterende i begyndelsen men nu føles det rart ::)at man har lidt bevægelse omkring sig, kommer nok til at føles underligt snart, når jeg sætter nye vinduer i!
men det er klart at, er din nærmeste nabo Flygledartornet2
Arlandagatan 1
E4E4 18 MOTORVEJ
Så forstår man det jo, men jeg som bor så himmel....himla tæt på jernbanen synes ikke at indendørs lydene er så irriterende, det er mere belastende om sommeren når man er ude hele tiden 8-), det lyd er jo Ikke så let at beskytte sig mod, men som sagt.....man vænner sig.
Å kære, tag gipsen inderst mod rummet, du kan da ikke lade nogle skruer bestemme, medmindre du skal bruge rummet som opslagstavle ;)

Det er en mil fra marken men det rækker nogle gange.
;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.