Skal indrette hytten og sætte gipsvægge/-loft og derefter panel/MDF indenfor for at få fastgørelsesflade for diverse attiraljer.

På et eller andet tidspunkt skal dampspærren med. Men skal den sidde mellem panel og gips eller uden for gipsen?

Hej!

Kør ikke med MDF plade, det vil blive en dyr historie. Køb Spånplade eller OSB plader.

Dampbremse skal sidde ved isoleringen, på den varme side.

gips, spånplade, dampbremse, isolering.

/Lars

Jeg trak til med MDF, bare.
Det bliver noget billigere til sidst.
Tak for rækkefølgen, men jeg vil jo have spånpladen indenfor gipsen, dvs. fra rummet set:

spånplade, gips, dampspærre, isolering

Det går vel?

Hej.

Men hvad skal du så bruge gipsen til? Gipsen er jo til for, at man skal få en fin overflade at tapetsere eller male på, og at det er et dødt materiale, som ikke bevæger sig. Skal du tapetsere på spånplade, så bliver det nok ikke godt, da spånpladen vil bevæge sig.

/Lars

Lyddæmpning

Isolation!

isolering - spånplade/MDF/Plyfa/OSB - dampspærre - gips...

Eller byt plads på spånplade og gips hvis du vil - men det ser jeg absolut ingen mening med. Eller ja, muligvis som isolering da, men isolerer gør gipsen lige så godt/dårligt hvis den sidder inderst...

Plasten kan du også lægge mellem isolering og spånplade, men jeg synes det er lettere at sætte den op mod pladen..

Men jeg mener støjdæmpning af lyd, der kommer udefra.
Der siges, at man skal have så meget gips som muligt på alle sider.

Altså: min opgave er at få en overflade i rummet, som man kan hænge billeder osv. på nemt (dvs. ikke gips, af erfaring) + at have materiale, der holder lyden, der kommer udefra, væk.

Egentlig ser hele pakken sådan ud:

yderpanel + vindpap + isolering 10 cm + gips + 3 cm luftspalte + fritstående ramme med isolering 10 cm + fugtspærre + gips + OSB eller noget

Hvad siger I nu da?
8-)

Jeg tror ikke, at det bliver nogen større forskel, om du har en plade gips eller ej.
Isoleringen er jo en stor lyddæmper. Så læg mere isolering på i stedet.

/Lars

Men ifølge den byggetekniske litteratur lydisolerer en plade gips ekstra og/eller en luftspalte bedre end al rimelig mængde isolering i verden.

Se der, ja. Lige i skabet næsten, jo.
::)

Ja, men kun næsten! :-)

zingo sagde:
Men jeg mener støjdæmpning af lyde som kommer udefra.
Der siges at man skal have så meget gips som muligt på alle sider.

Altså: min opgave er at få en overflade i rummet som man kan hænge billeder osv. nemt på (dvs ikke gips, af erfaring) + at have materiale som holder lydene udefra borte.

Egentlig ser hele pakken ud så her:

yderpanel + vindpap + isolering 10 cm + fugtspærre + gips + 3 cm luftspalte + fritstående stolpesystem med isolering 10 cm + gips + OSB eller lignende

Hvad siger I nu da?
8-)
Jeg siger, at du skal have fugtspærren ifølge ovenstående... og lade luften i rummet kunne cirkulere i luftspalten... det er jo ikke først og fremmest varmeisoleringen du er ude efter... eller?
Tænkte også på det du skrev i dit første indlæg - "Skal indrette hytten" - er det en hytte som er opvarmet året rundt - ellers skal du fjerne fugtspærren helt!

Er det ikke lidt lidt med 10 cm isolering og så dampspærre på det, eller er det lige meget?!

Så forstår jeg ikke, hvorfor Zingo skal have gips og så OSB-plade... Det bliver jo ikke pænt (synes jeg). Vend det om og sæt gipsen til sidst. Du får jo stadig en god væg at skrue i, og FOR pokker så meget pænere?!

/Lars

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.