Hej,
Helt ny her og ved ikke helt om jeg tråder i den rigtige kategori
Vi har fundet et hus, som vi har forelsket os i, et hus fra 78 med omfattende renoveringsbehov. Vi har fået tilstandsrapporten, og der finder man lidt af hvert.
Kælderen har brug for kærlighed, indvendigt og sandsynligvis ny dræning. Kan nogen med erfaring eller viden dele deres tanker om denne side nedenfor? Vi vil tro, eller bilde os ind måske, at det kun måske er isoleringen, der er fugtig, og at betonvæggen stadig har det relativt godt, da værdierne ikke er meget høje, eller? Her har jeg brug for råd fra jer!
Jeg forstår jo, at det er umuligt at sige, hvordan det faktisk er i dette hus..
Vores umiddelbare tanke er at rive alt ud i kælderen - som gips, isolering, træreoler, plastmåtter i vådrummene og gulvet ned til betonplade på hele etagen.. sikre at betonpladen er ren fra evt. spånerester blandt andet.
Pudse væggene i pejsestue, vaskerum og badeværelse. I pejsestue og vaskerum maler vi derefter med pudsmaling og i badeværelset fliser vi. Også gulvet i vaskerummet vil være betonrent, jeg gætter på, at der findes passende maling til betongulve, der ånder? Der er en indvendig væg, der skal bygges mellem vaskerum og badeværelse - kan man bruge stålreoler og vådrumsgips?!
Plastonmåtte og gulv alternativt tæppe, der ånder i pejsestuen. Soveværelserne er oven over jorden - skal man tænke på noget specielt der også, med indvendige vægge? Der er tre soveværelser væg ved væg, så fint om det måske er fint, hvis man isolerer på en eller anden måde.
Gulvene vil sandsynligvis få en måtte, der ånder og ventilerede sokler, præcis som pejsestuen.
Hjælp mig! Kom med tanker, råd og tips!
Tusind tak på forhånd!
Helt ny her og ved ikke helt om jeg tråder i den rigtige kategori
Vi har fundet et hus, som vi har forelsket os i, et hus fra 78 med omfattende renoveringsbehov. Vi har fået tilstandsrapporten, og der finder man lidt af hvert.
Kælderen har brug for kærlighed, indvendigt og sandsynligvis ny dræning. Kan nogen med erfaring eller viden dele deres tanker om denne side nedenfor? Vi vil tro, eller bilde os ind måske, at det kun måske er isoleringen, der er fugtig, og at betonvæggen stadig har det relativt godt, da værdierne ikke er meget høje, eller? Her har jeg brug for råd fra jer!
Vores umiddelbare tanke er at rive alt ud i kælderen - som gips, isolering, træreoler, plastmåtter i vådrummene og gulvet ned til betonplade på hele etagen.. sikre at betonpladen er ren fra evt. spånerester blandt andet.
Pudse væggene i pejsestue, vaskerum og badeværelse. I pejsestue og vaskerum maler vi derefter med pudsmaling og i badeværelset fliser vi. Også gulvet i vaskerummet vil være betonrent, jeg gætter på, at der findes passende maling til betongulve, der ånder? Der er en indvendig væg, der skal bygges mellem vaskerum og badeværelse - kan man bruge stålreoler og vådrumsgips?!
Plastonmåtte og gulv alternativt tæppe, der ånder i pejsestuen. Soveværelserne er oven over jorden - skal man tænke på noget specielt der også, med indvendige vægge? Der er tre soveværelser væg ved væg, så fint om det måske er fint, hvis man isolerer på en eller anden måde.
Gulvene vil sandsynligvis få en måtte, der ånder og ventilerede sokler, præcis som pejsestuen.
Hjælp mig! Kom med tanker, råd og tips!
Tusind tak på forhånd!
Synes det lyder som om I allerede har forstået, hvad der gælder, og jeres løsninger virker kloge. Nøgen beton/puds og uorganiske materialer med maling eller andet overfladebehandling, der kan ånde.
Tror ikke, der findes nogen holdbar gulvmaling, der kan ånde. Men hvis I ikke har en ekstremt våd plade, vil klinker være godt i bryggerset. Det ånder i fugerne.
Hvad angår vådrum i kælderen, er der lidt forskellige skoler. Nogle siger tætningslag i det mindste i brusezonen, andre ikke. Men det er jo en detalje i sammenhænget, og inden det bliver tid, har I haft lejlighed til at sætte jer ind i det eller få hjælp fra en fagmand.
Hvis I ikke har meget våd jord, og afløb og vand fra tagrender ledes væk på en god måde, er det ikke engang sikkert, at I faktisk skal dræne. Med de løsninger, I foreslår, kan væggen tage sig af en del fugt, og helt tørt vil I aldrig få, da pladen med største sandsynlighed står i kontakt med jorden.
Jeg ville mure indervæggen i leca og pudse den.
Tror ikke, der findes nogen holdbar gulvmaling, der kan ånde. Men hvis I ikke har en ekstremt våd plade, vil klinker være godt i bryggerset. Det ånder i fugerne.
Hvad angår vådrum i kælderen, er der lidt forskellige skoler. Nogle siger tætningslag i det mindste i brusezonen, andre ikke. Men det er jo en detalje i sammenhænget, og inden det bliver tid, har I haft lejlighed til at sætte jer ind i det eller få hjælp fra en fagmand.
Hvis I ikke har meget våd jord, og afløb og vand fra tagrender ledes væk på en god måde, er det ikke engang sikkert, at I faktisk skal dræne. Med de løsninger, I foreslår, kan væggen tage sig af en del fugt, og helt tørt vil I aldrig få, da pladen med største sandsynlighed står i kontakt med jorden.
Hvis I vil gøre det klogt fra starten, så begynder man udefra med dræningen. Der findes løsninger med ventilerede gulve, isolerende hygroskopiske materialer eller en puds med tilsvarende egenskaber.
Uanset hvad, så vandrer fugten, og hvis man ikke har sikret sig at udbedre grundproblemet, mener jeg, at de alternativer der er tilgængelige, er kunstig åndedræt, selvom disse løsninger gør deres job.
Start med dræning. Derefter kontrollerer I, hvad der vil være nødvendigt indvendigt. Der er ingen givne modeller. Drænerer man, kan man isolere udvendigt, og det er den metode, der har vist sig at fungere bedst. Pladen nedenunder kan blive bedre af dette indgreb, men sandsynligvis vil der stadig være fugt, medmindre man bryder den op og isolerer den også. Dog et betydeligt mere besværligt indgreb. Afhængigt af hvor meget fugt der er tilbage, kan man gøre lidt forskelligt for at komme rundt om dette problem.
Hvis I vælger ikke at udbedre det, ville jeg blot pudse væggen indvendigt med hygroskopisk kalkpuds og klinker på gulvet. At isolere indvendigt i en kælder er at bede om problemer, hvis man ikke vælger en løsning med luftspalte og ventilationssystem.
Uanset hvad, så vandrer fugten, og hvis man ikke har sikret sig at udbedre grundproblemet, mener jeg, at de alternativer der er tilgængelige, er kunstig åndedræt, selvom disse løsninger gør deres job.
Start med dræning. Derefter kontrollerer I, hvad der vil være nødvendigt indvendigt. Der er ingen givne modeller. Drænerer man, kan man isolere udvendigt, og det er den metode, der har vist sig at fungere bedst. Pladen nedenunder kan blive bedre af dette indgreb, men sandsynligvis vil der stadig være fugt, medmindre man bryder den op og isolerer den også. Dog et betydeligt mere besværligt indgreb. Afhængigt af hvor meget fugt der er tilbage, kan man gøre lidt forskelligt for at komme rundt om dette problem.
Hvis I vælger ikke at udbedre det, ville jeg blot pudse væggen indvendigt med hygroskopisk kalkpuds og klinker på gulvet. At isolere indvendigt i en kælder er at bede om problemer, hvis man ikke vælger en løsning med luftspalte og ventilationssystem.
Senest redigeret:
Tak! Vi skal undersøge det her med dræning videre, hvis huset bliver vores helt klart. Uanset hvad skal underetagen tømmes... intet er lavet siden 70'erne.Silver78 sagde:
Vil I gøre det klogt fra begyndelsen, så starter man udefra med dræneringen. Der er løsninger med ventilerede gulve, isolerende hygroskopiske materialer eller en puds med tilsvarende egenskaber.
Uanset så vandrer fugten, og har man ikke sørget for at udbedre grundproblemet, så mener jeg, at de alternativer, der er til rådighed, er kunstigt åndedræt, selvom disse løsninger gør deres arbejde.
Begynd med drænering. Derefter kontrollerer I, hvad der vil være nødvendigt indvendigt. Der er ingen givne modeller. Drænerer man, kan man isolere udvendigt, og det er den metode, der har vist sig at fungere bedst. Pladen nedenunder kan blive bedre af dette indgreb, men sandsynligvis vil der stadig være fugt, hvis man ikke bryder den op og isolerer den også. Dog et betydeligt mere besværligt indgreb. Afhængigt af hvor meget fugt der stadig er, kan man gøre lidt forskelligt for at komme udenom dette problem.
Tusind tak! Det føles godt at få bekræftelse på at vi trods alt har forstået kælder-verdenen, den var ny for os for bare en uge siden.H Henrik.S sagde:Synes det lyder som om I allerede har forstået hvad der gælder, og jeres løsninger virker kloge. Nøgen beton/puds og uorganiske materialer med farve eller andet overflade som kan ånde.
Tror ikke der findes nogen holdbar gulvmaling som kan ånde. Men hvis I ikke har en ekstremt våd plade bliver klinker nok godt i vaskerummet. Det ånder i fugerne.
Hvad angår vådrum i kælderen, er der lidt forskellige skoler. Nogle siger at der skal være tætning i det mindste i brusezonen, andre ikke. men det er jo en detalje i sammenhængen, og inden det bliver aktuelt har I nået at læse op på det eller få hjælp af en fagmand.
Hvis I ikke har meget våd jord og afløb og vand fra tagrender ledes bort på en god måde er det ikke engang sikkert at I faktisk behøver at dræne. Med de løsninger I foreslår kan jo væggen tage hånd om en del fugt, og helt tørt vil I aldrig få da pladen med største sikkerhed står i kontakt med jorden.
Så skal der nok også flises i vaskerummet.
Vi håber inderligt at slippe for at dræne, hvis huset bliver vores vil vi undersøge sagen grundigt, med hjælp, og se om det virker nødvendigt eller ej. Ingen på gaden har gjort det hvad vi har forstået. Til sagen hører at det er et dødsbo – har stået uden ventilation og varme i kælderen et stykke tid hvad vi har forstået og det gør det jo også fugtigt. Endnu en gang, tak!
Et lille tip er også at skaffe jer mere viden gennem kursuslitteratur. Når man henvender sig til forskellige virksomheder for forslag, er de ofte bundet af forskellige mærkespecifikke løsninger, og naturligvis er deres produkt bedre end alle andres.M marliie sagde:
Hvis der findes kulturelle interesser, som man ønsker at bevare, er bygningsbevaringsforeningen god til bygningsbevaring for ældre bygninger.
HejM marliie sagde:Tusind tak! Det føles godt med bekræftelse på, at vi alligevel har forstået kælder-verdenen, den var ny for os bare for en uge siden
Så må vi nok også flise i bryggerset.
Vi håber inderligt at slippe for at drænere; hvis huset bliver vores, skal vi undersøge det grundigt med hjælp og se, om det virker nødvendigt eller ej. Ingen på gaden har gjort det, så vidt vi har forstået. Til sagen hører, at det er et dødsbo - har stået uden ventilation og varme i kælderen et stykke tid, så vidt vi har forstået, og det fugter jo også. Endnu engang, tak så meget!
Eftersom det er et gammelt dødsbo og fugtig kælder, ville jeg virkelig anbefale dræning med ydre tillægsisolering samt at I ser over tagvandsafledning og evt. smeltevand ovenfra bakken, huset ligger på først!!!
Derefter sanering af kælder/ sv!
Problemet i sv. pladen er træ direkte mod beton, og evt. skal alt sådant udbedres?
Lugt allerede når det er fugtigt tyder på skimmel, og så er det totalsanering, der gælder af beskadigede og påvirkede dele!
Adskil straks etagerne med byggeplast og sæt byggtørre ind; observer at skimmel spreder sig, når det er tørt, så sanér straks angrebne dele i fugtig tilstand.
Konstruktion af dræn og isolering udenpå Platon-måtte anbefales, da slipper man for nogle af de problemer, som Isodrän-løsninger bliver ramt af, specielt i kælder-løsninger.
Dårligt isoleret betonplade er et problem både med hensyn til fugt og temperatur!
Byg ikke højden væk i etagen med isolering, men byg ventilerede gulve med Platon, og sæt luftvarmepumpe med to indendørsenheder, en på hver etage, og sæt et FTX-aggregat ind.
Sørg for, at gulvene ventileres med varm tør luft, så varm fugtig indeluft ikke kan nå ind i konstruktionen.
Mange tak for tips og råd! Gode ting at tage med sig.B byggarätt sagde:Hej
Gennem at det er et gammelt dødsbo og fugtig souterrainvæg, så vil jeg virkelig anbefale drænering med ydre tillægsisolering samt at I ser over tagafvanding og evt. smeltevand ovenfra bakken huset ligger i først!!!
Derefter sanering af kælder/ sv!
Problemet i sv pladen er træ direkte mod beton og evt. skal alt sådan udbedres?
Lugt allerede når det er fugtigt tyder på skimmel og da er det totalsanering som gælder af beskadigede og påvirkede dele!
Adskil straks etagerne med bygningsplast og sæt en byggtørre ind, bemærk at skimmelsvampen spreder sig, når det er tørt, så saner straks angrebne dele i fugtig tilstand.
Konstruktion af drænering og isolering udenpå platonmåtte anbefales, da slipper man for nogle ting, som isodrän løsninger rammes af, specielt i souterrainløsninger.
Dårligt isoleret betonplade er et problem både fugt- og temperaturmæssigt!!
Byg ikke højden i etagen væk med isolering, men byg ventilerede gulve med Platon og sæt en luftvarmepumpe med dobbelte indendørsenheder, en på hver etage, og sæt et FTX-aggregat ind.
Sørg for, at gulvene ventileres med varm tør luft, så den varme fugtige indeluft ikke kommer til
Klik her for at svare