Hej,

Rev i dag en gipsvæg ned i mit gamle hus og så, at murstenene (de gamle til venstre fra 30'erne) så fugtige ud. Dette har ikke været synligt på gipsen. Der var også mange myrer, der krøb gennem fugerne.

Kan myrerne have forårsaget fugten på stenene, eller kommer det nedefra fundamentet, tror I? De havde også trukket en del jord ind.

Murstenene til højre er ikke fugtige. De er sandsynligvis fra 80'erne.

Øvrige info: Krybekælder

Mvh

• Gammel og ny murstensvæg synlig efter nedrevet gips; den venstre, ældre væg fra 1930'erne ser fugtig ud. Elektriske ledninger og isolering ses.
Åsa Lund
Hvordan ser ydersiden ud?

Myrerne er nok snarere symptom end årsag. Undrer mig også over, hvordan det er på ydersiden. Dræning?

Udsiden ser godt ud, bortset fra en revne i murstenen. Dette er et gammelt murstenshus (1929), som man senere har ”klædt” med mexisten (1978).

Problemet tidligere har været, at vandet løb lidt mod huset i stedet for fra, som det gør nu. Dette har gjort, at vandet er løbet ned ad trappen i krybekælderen, som ligger skråt under denne fugtige sten. Aner, at fugten er opstået på den måde.

Krybekælderen føles ikke rådden eller noget, men soklen herunder er fugtig.

• Billede af en indgang til en krybekælder med betontrapper, omgivet af jord. Teglvæg med revner og fugtskader ses i baggrunden.
Åsa Lund
At vandet har løbet mod huset har nok forværret det hele.
Jeg er ellers enig med Anna om, at dræneringen skal kontrolleres. Hvornår blev det sidst gjort?

Okay! :)

Ved ikke hvornår dræning sidst blev gjort. Sagen er, at hvis du kigger på siderne af trappen, så er det ikke det grus, der ligger rundt om huset; det er støbt fra husets ydervæg og cirka en meter ud til en mur.

Mit gæt er, at et gammelt hus tidligere har stået her, men jeg har ingen information om det.

Da jeg købte huset, var krybekælderen fyldt med ting, og jeg mener fyldt! Dette er nu ryddet op, så det burde i det mindste hjælpe. Alle indervægge ser ellers godt ud. Det er bare lige præcis dette sted ved trappen.

Aha, der ser vi svaret! Går kældertrappen altså til en ikke eksisterende kælder?

Der er selvfølgelig ingen dræning under den der gamle kældertrappe. Fikser I det, så løser I nok problemet. Måske kan trappen fjernes, hvis der alligevel ikke findes nogen kælder, men kun krybekælder?

Kældetrappe går til dagens krybekælder. Men som du skriver, har det formodentlig været en kælder tidligere. Der er nemlig en gammel brændeovn i krybekælderen, som ser ud til at have stået der længe..

At fjerne trappen føles som et temmelig stort indgreb, men det er måske den eneste løsning.

I og med at det er støbt fra huset og lige så langt ud som trappen strækker sig på denne side af huset, bliver jeg lidt i tvivl om, hvordan man skal kunne dræne. Er det bare at hugge det hele op og lave det om?

Kunne man ikke dræne uden for dette stykke, som er støbt?

Hvis der er en betonplade under huset, der fortsætter ud i det fri, så bliver den vel våd, og fugt kan suges op i væggen?

/M

Ja jeg er dog usikker på hvordan konstruktionen er på pladen under huset. I højde med huset lige så langt ud som trappen går er jo beton (se det grå på billedet) men du tror at betonen går hele vejen ned til bunden af trappen, dvs til bunden af krybekælderen?

Hvordan kan man lettest dræne dette uden at skulle bryde en masse kubikmeter beton op?

Betonen ved jordniveau strækker sig ca. to meter til hver side af trappen.

• Trap med betonkanter og trin, omgivet af et træramme, nærliggende væg af mursten.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.