Er der nogen, der ved, hvad der er normalt med hensyn til fugt i kældervæggen efter dræning? Jeg tror, jeg har læst alle tråde her, men bliver ikke klogere.
Huset er drænet for omkring 7 måneder siden.
Fjernet asfaltlaget og derefter IsoDrän af en anerkendt virksomhed. Jorden vurderes som tør.

Nu skaller den gamle maling af på et begrænset område på kældervæggen. Jeg oplever, at det føles fugtigt under malingafskalningerne, og der er en mærkbar salt/kalkudfældning.
Kælderen holder nu en luftfugtighed på 47 % med en affugter, og temperaturen er ret konstant på 15’c.

Så hvorfor tror I, at der pludselig opstår fugt/saltpletter nu?
Nogen nævnte, at det er et tegn på, at væggen tørrer ud? Fugtig sommer? Nye fugtveje i den nyligt opgravede jord? Forkert maling?
Jeg tænker, at det i det mindste er fugt, der er kommet efter dræningen?

• Synes
Tintrank
  • Laddar…
Billede af kældervæggen. Skrabet ren boblende maling.

• Kældervæg med skrabet boblet maling, ujævn overflade og synlige skader. Blanke fliser nederst, trappetrin til venstre.
Er det kun ét sted?

useless useless sagde:
Er det kun ét sted?
Ja, jeg kan kun se det i dette område.
Kælderen har kun malede betongvægge af hulbeton.

Hej, fik du nogen klarhed i, hvad dette skyldtes? Har præcis det samme problem og ville være meget taknemmelig for svar.

U umisaam sagde:
Hej, fick du någon klarhed i vad dette skyldtes? Har præcis samme problem og ville være meget taknemmelig for svar.
Har du også drænet og fået dette med gennemslag, er det kun isodrän mod grunden eller noget tæt udenfor ( platon ) Hvordan går nedløbsrørene, direkte ud på jorden eller i rør i jorden væk fra huset. Hvis det sidste. dræn/regnvand til samme brønd eller.

U umisaam sagde:
Hej, fik du nogen klarhed i hvad dette skyldtes? Har præcis samme problem og ville være meget taknemmelig for svar.
Hej, jeg talte med en byggekonsulent gennem min anticimex forsikring. Hvad jeg forstår er, at betingelserne er ændrede. Tidligere var det malet med asfalt på ydersiden, som var helt tæt og fungerede godt. Dræningsfirmaet sleb asfalten væk ifølge instruktionerne for isodränskivan. Jeg forstår det som, at dette gøres for at væggen skal kunne ånde, og fugten kan vandre med større spredning, i stedet for punktbelastning. En høj luftighed i jord skal brydes gennem isodränskivan men vil fortsat give fugt mod væggen. Et gammelt asfaltslag kan skabe problemer, hvis der opstår revner i kældervæggen eller skader i asfaltslaget. Så kan fugten blive høj punktvis ved skaderne. Jeg har malet i pletterne, hvor malingen er sluppet. Jeg malede et lag med silikatmaling, som ånder godt og er upåvirket af fugten. Hvor malingen slipper, er der blevet malet mange lag gennem årene fra 1965, så den er nok helt tæt.

Så… min konklusion er, at i mit tilfælde, er dette en ”normal” konsekvens af at skifte strategi fra ”gummistøvle” til ”goretex”. Bliver det for slemt på min væg, så vil jeg slibe ned og male om med et nyt lag silikatmaling.

Der står på silikatmalingen, at difusionsåbenheden gælder op til to lag maling.

Håber mit svar giver mening.

Held og lykke.

P
R Roffos sagde:
Hej, jeg talte med en byggekonsulent gennem min anticimex forsikring. Hvad jeg forstår, så har forudsætningerne ændret sig. Tidligere var det malet med asfalt på ydersiden, som var helt tæt og fungerede godt. Dræningsfirmaet sleb asfalten af i henhold til instruktionerne for isodränpladen. Jeg forstår det således, at dette gøres for at væggen skal ånde, og fugten skal kunne vandre med større spredning i stedet for punktbelastning. En høj luftfugtighed i jorden skal brydes gennem isodränpladen, men vil fortsat give fugt mod væggen. Et gammelt asfaltlag kan skabe problemer, hvis der opstår revner i kældervæggen eller skader i asfaltlaget. Så kan fugten blive høj punktvis ved skaderne. Jeg har malet i pletterne, hvor malingen er skallet af. Jeg malede et lag med silikatmaling, som ånder godt og er upåvirket af fugten. Hvor malingen skaller af, er der malet mange lag gennem årene fra 1965, så den er nok helt tæt.

Så… min konklusion er, at i mit tilfælde er dette en ”normal” konsekvens af at skifte strategi fra ”gummistøvle” til ”goretex”. Bliver det for slemt på min væg, så vil jeg slibe ned og male den om med nyt lag silikatmaling.

Det står på silikatmalingen, at diffusionsåbenheden gælder på op til to lag maling.

Håber mit svar giver nogen mening.

Held og lykke.
Tænk også på, at almindelig spartelmasse ikke er godt i disse sammenhænge...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.