Jeg er i gang med en udvidelse af fritidshuset og har isoleret færdigt indvendigt. Da rummet (et soveværelse) blev opvarmet og taget i brug i weekenden, opdagede jeg, at der bag isoleringen i installationslaget var helt vådt. Væggen består af vindspærre, 95 mm isolering, dampspærre samt 45 mm i installationslaget. Dampspærren var altså våd på indersiden.

Spørgsmålet er, om dette er normalt, eller om det vil forårsage problemer? Bør jeg installere en udsugningsventilator i loftet, selvom dette rum er et soveværelse?

Mistænker, at grundårsagen er, at vægisoleringen er for tynd (95 mm) i forhold til installationslaget. Skal jeg simpelthen fjerne isoleringen i installationslaget for at flytte dugpunktet ud? Det vil give høje opvarmningsomkostninger, men jeg vil jo ikke have skimmelsvamp i væggen.

Taknemmelig for tips og råd!

Isoleringens tykkelse udenfor og indenfor dampspærren spiller en rolle. Tommelfingerreglen er, at 2/3 skal være udenfor, hvilket du opfylder. Men det er også sådan, at i nye byggerier afgiver materialer fugt i den første tid, dette bliver ekstra tydeligt, når du lige har startet opvarmningen. Høj luftfugtighed gør, at mere fugt kondenserer tidligere mod kolde overflader.

Det kan være klogt at varme rummet op, fjerne den indre isolering og køre en affugter i en periode, inden (tør) isolering igen monteres og væggene lukkes.

• Synes
Joak og 2 andre
  • Laddar…
Kan jo begynde med at sige, at jeg ikke har den store viden, men kreosot har vel en meget mørkere farve, mørkebrun, næsten sort. Kig på en telefonpæl, så kan du se, hvordan de bør se ud. Disse er jo dog ret gennemimpregnerede tryk- eller varmeimpregnerede, så det er jo muligt, at de "bare" har penslet det på, og at det i så fald kan være meget lysere i farven. Dog er der jo ret lidt grund til at behandle med kreosot på indersiden af loftet, så det føles ikke så sandsynligt. Synes også, at det mest ser ud som gammelt træ.

• Haha
Buildgates
  • Laddar…
P
M MorpH sagde:
Kan jo begynde med at sige, at jeg slet ikke har styr på det, men kreosot har vel en meget mørkere farve, mørkebrun, næsten sort. Kig på en telefonstolpe, så kan du se, hvordan de bør se ud. Disse er jo dog kraftigt trykimprægnerede eller varmeimprægnerede, så det er jo muligt, at de "bare" har penslet det på, og at det i så fald kan være meget lysere i farven. Dog findes der jo forholdsvis lidt grund til at behandle med kreosot på indersiden af taget, så det føles ikke så sandsynligt. Synes også, at det mest ser ud som gammelt træ.
Har du svaret i den forkerte tråd? 😉

G Gabbe1 sagde:
Isoleringens tykkelse udenfor og indenfor dampspærren spiller ind. Tommelfingerreglen er, at 2/3 skal være udenfor, hvilket du opfylder. Men det er også sådan, at i nye bygninger afgiver materialer fugt i den første tid, dette bliver ekstra tydeligt, når du lige har tændt for varmen. Høj luftfugtighed gør, at mere fugt kondenserer tidligere mod kolde overflader.

Det kan være klogt at varme rummet op, fjerne den indre isolering og køre en affugter i en periode, inden (tør) isolering igen monteres, og væggene lukkes.
Tak for svaret. Så håber jeg, at dette er forbigående, så jeg kan sætte væggen op med god samvittighed.

Buildgates Buildgates sagde:
Tak for svar. Så håber jeg, at dette er forbigående, så jeg kan lukke væggen med god samvittighed.
Hvad har du for vindtæt folie? Det skal være en diffusionsåben folie frem for de enklere vindtætte folier, der simpelthen er for tætte.

Vindduken er T-vind Super. Som dampbremse sidder der Mataki D20 i tag og vægge.

• Synes
Joak
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.