Hej,

Skal montere ränndalsplåt med forsænkning (40mm høje kanter) og undrer lidt omkring, hvordan man forbinder dem i overkanten. Tilbygningen bryder ind midt på det eksisterende tag, og jeg har derfor brug for at lave en ränndalsnock. Det jeg har fundet ud af indtil nu er, at jeg skal måle ind på begge sider mod nock-linjen og tilføje for at lave en enkel facet, hvilket jeg håber er tilstrækkeligt. Mine spørgsmål er
- Er det nok med en enkelt facet? Det skal blive teglsten.
- Når jeg klipper og bukker til falsene, hvordan gør jeg med bukkningen i profileringen af pladen? Skal disse vippes på bedste måde, eller klipper jeg dem op? (Altså der hvor pladen allerede er foldet)

Modtager gerne alle hjælpende forslag og tips,
Robert

Det er en ret kompliceret pladebearbejdningsøvelse, du tænker på at give dig i kast med. Kanterne på rendegrøften gør det ikke lettere. Bruger du desuden en moderne malet plade, tror jeg, at chancerne for at få det tæt er små, hvis du ikke er pladesmed. Jeg anbefaler, at du får hjælp fra en dygtig pladesmed, i det mindste til dette trin.

Jeg har faktisk løst et lignende problem på et eget hus en gang, men da brugte jeg Rheinzink plade, som jeg kunne lodde.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.