Er ved at renovere et hus og har nu banket pudset af den gamle skorsten (bygget i 1936). Vi vil altså have murstenene synlige.
Fugerne er ret dårlige, så alle skal fuges om.
Murstenene er 10 cm dybe (22x6x10)
Hvor meget skal man kradse ud for at få omfugningen god?
Andre tips når jeg skal fuge?
Hvilken mørtel?
Hvordan undgår man at svine mørtel på stenene rundt om fugerne?
Hvordan gør man bedst rent det der svines?
Skal man prime med noget inde i fugen inden muring?
Fugerne er ret dårlige, så alle skal fuges om.
Murstenene er 10 cm dybe (22x6x10)
Hvor meget skal man kradse ud for at få omfugningen god?
Hvilken mørtel?
Hvordan undgår man at svine mørtel på stenene rundt om fugerne?
Hvordan gør man bedst rent det der svines?
Hej, nu er jeg bare glad amatør, men jeg har pudset og muret en hel del i hvert fald (bl.a. en murstensvæg med to hvælvinger
). Mure er jo sjovt! (hvordan jeg nu kan synes det...)
Eftersom det er dårligt i fugerne, antar jeg, at det er ret dårligt/porøst/gammelt mørtel i fugerne (anno 1936)?
Jeg ville sørge for at grunde/prime ordentligt med (i hvert fald min favorit) optiroc's primer. Mere en form for betonlim, blødgører med mere, men jeg synes den virker meget bedre end "almindelig" primer netop når man arbejder med mørtel. Jeg har en idé om, at det hedder "Vidhæfter", primer svenskificeret antar jeg
Findes på hvid 1L flaske. Det kan blive lidt tricky her dog, får du primer på stenene bliver det måske ikke så pænt (bliver blanke mærker hvor du fedter med primeren)
Men hvis du bare kunne få lidt ind i fugerne ville det nok være godt. Ellers sats på at vande rigeligt allerede dagen før og så et par slurke ekstra på dagen. Suger som helvede nu når det er så varmt som det er og mørtelen brænder alt for hurtigt/bliver svag (eller snarere tørrer ud for hurtigt egentlig, så den ikke kan brænde ordentligt). Får du primer på, kan du tage det ganske roligt med vandningen dog.
Med hensyn til den gamle mørtel ville jeg nok have lagt på C-mørtel.
Tørre væk så meget mørtel du kan mens det stadig ikke er begyndt at brænde ordentligt, burde fungere godt at fjerne mørtel hele dagen. Det nemmeste er jo at tørre det væk mens det er vådt, for fedtet kommer du til at gøre
Sørg for at fylde fugerne ordentligt, jeg ville nok forsøge at få i en 3cm mørtel eller så i hvert fald. Fugeskeen er jo A og O, men sådan en har du måske allerede fixet. Min har desuden en passende dejlig rundning på skæftet til at stryge fugerne med. Ellers tager man hvad man har, et stykke elektrør, rundstav eller noget til at stryge til fugerne. Noget i træ, der kan holde lidt fugt, kan være at foretrække.
Det kan tage tid at fuge, har du meget at fuge, så hold øje med begyndelsen så det ikke "brænder fra dig" og bliver lidt for hårdt til at kunne få en pæn overflade. Hvis du skulle få den idé at forsøge at skovle mørtel i alle fuger for så at gå fra begyndelsen og efterstryge.
Er man usikker, så kan det være godt at have en filtbræt ved hånden, den kan redde mange situationer når man pudser vægge. Men her må du nok lave din egen, lidt tynd skumgummi eller filt rundt om noget, der har passende runding til fugen. Med sådan en er det muligt at i hvert fald nogenlunde pænt færdiggøre overflader/fuger der har brændt fra en lidt for længe.
Eftersom det er dårligt i fugerne, antar jeg, at det er ret dårligt/porøst/gammelt mørtel i fugerne (anno 1936)?
Jeg ville sørge for at grunde/prime ordentligt med (i hvert fald min favorit) optiroc's primer. Mere en form for betonlim, blødgører med mere, men jeg synes den virker meget bedre end "almindelig" primer netop når man arbejder med mørtel. Jeg har en idé om, at det hedder "Vidhæfter", primer svenskificeret antar jeg
Med hensyn til den gamle mørtel ville jeg nok have lagt på C-mørtel.
Tørre væk så meget mørtel du kan mens det stadig ikke er begyndt at brænde ordentligt, burde fungere godt at fjerne mørtel hele dagen. Det nemmeste er jo at tørre det væk mens det er vådt, for fedtet kommer du til at gøre
Sørg for at fylde fugerne ordentligt, jeg ville nok forsøge at få i en 3cm mørtel eller så i hvert fald. Fugeskeen er jo A og O, men sådan en har du måske allerede fixet. Min har desuden en passende dejlig rundning på skæftet til at stryge fugerne med. Ellers tager man hvad man har, et stykke elektrør, rundstav eller noget til at stryge til fugerne. Noget i træ, der kan holde lidt fugt, kan være at foretrække.
Det kan tage tid at fuge, har du meget at fuge, så hold øje med begyndelsen så det ikke "brænder fra dig" og bliver lidt for hårdt til at kunne få en pæn overflade. Hvis du skulle få den idé at forsøge at skovle mørtel i alle fuger for så at gå fra begyndelsen og efterstryge.
Er man usikker, så kan det være godt at have en filtbræt ved hånden, den kan redde mange situationer når man pudser vægge. Men her må du nok lave din egen, lidt tynd skumgummi eller filt rundt om noget, der har passende runding til fugen. Med sådan en er det muligt at i hvert fald nogenlunde pænt færdiggøre overflader/fuger der har brændt fra en lidt for længe.
Jeg har forsøgt at få svar på en ting i egen tråd men uden resultat, så jeg prøver her.
Hvis man hellere vil forsøge at reparere fugerne i stedet for at fjerne dem og genfuge, f.eks. fylde igen borehuller mm. Kan man så tage f.eks. husfix, eller vil det blive så forskellig farve, at det ikke er det værd? Vi har en identisk situation som TS.
Hvis man hellere vil forsøge at reparere fugerne i stedet for at fjerne dem og genfuge, f.eks. fylde igen borehuller mm. Kan man så tage f.eks. husfix, eller vil det blive så forskellig farve, at det ikke er det værd? Vi har en identisk situation som TS.
Du behøver at rutsche mindst 15mm ud af fugen, så fuger du med noget pænt mørtel (personligt synes jeg, at almindelig pudsemørtel B bliver flottest). Bland mørtelen længe, så den bliver smidig, og påfør den i fugerne med en såkaldt fugeske. Mørtelen bør blandes relativt tørt for at minimere plask på stenene. Tag en lille del ad gangen, og når mørtelen er tør (det tager som regel kun et par minutter på gammelt murværk), går du over alt pålagt mørtel med en fugestok. Dette er et værktøj i træ, der minder om en bred smørekniv. Efter du har trukket af med fugestokken, børst fugerne med en tør rod-børste, og voila! Superlækre fuger.para sagde:Jeg er i gang med at renovere et hus og har nu banket pudset væk fra den gamle skorsten (bygget i 1936). Vi vil altså have teglene synlige.
Fugerne er temmelig dårlige, så alle skal fuges om.
Teglstenene er 10 cm dybe (22x6x10)
Hvor meget skal man rutsche ud for at få omfugningen god?
Hvilken mørtel?
Hvordan undgår man at klatte mørtel på stenene rundt om fugerne?
Hvordan gør man bedst rent det der klattes?
PS dette er ikke dyre værktøjer, koster dig omkring en hundredekrone i byggemarkedet.
Klik her for at svare