Der er to hovedmåder at tætne en skorsten på, med indsatsrør eller med glidestøbning. Begge metoder kostede i runde tal 2000 kr per meter for et par år siden, da jeg gjorde det i en lejlighed i Stockholm, (det var 8 meter op til taget, og det kostede 16000, har jeg for mig...)
Jeg murede om skorstenen ovenfor taget (bankede stenen ned og murede op igen med ny), havde stenen fra tidligere.
Glidestøbning ca. 24m 3*8m
Pudsede med sto's system med net osv. hele den udvendige skorsten.
Støbte en ny krone på cirka 150kg.
Dette kostede knap 3000kr, ikke medregnet stilladset samt at jeg gjorde alt selv og købte keramisk mørtel billigt på nettet.
Måske giver det dig lidt info.
Dog er spørgsmålet, skal du fuge om skorstenen fordi stenen er løs, eller fordi piben er utæt?
Glidestøbning ca. 24m 3*8m
Pudsede med sto's system med net osv. hele den udvendige skorsten.
Støbte en ny krone på cirka 150kg.
Dette kostede knap 3000kr, ikke medregnet stilladset samt at jeg gjorde alt selv og købte keramisk mørtel billigt på nettet.
Måske giver det dig lidt info.
Dog er spørgsmålet, skal du fuge om skorstenen fordi stenen er løs, eller fordi piben er utæt?
Hvad jeg kan forstå er, at røret er tæt, men skorstenen skal fuges om.
Desuden er overfladen skallet af? Farve?. på skorstenen i et skab. Desuden foreslog skorstensfejeren, at jeg skulle mure en sodluke til på loftet.
Desuden er overfladen skallet af? Farve?. på skorstenen i et skab. Desuden foreslog skorstensfejeren, at jeg skulle mure en sodluke til på loftet.
Aha, så misforstod jeg spørgsmålet. Hvis det kun er lidt fog der behøves, er det nok ikke så dyrt.
Rent generelt kan man sige, at hvis det er nødvendigt at fuge om, så er det tid til at mure om. Det er muligt at forlænge det nogle år med omfugning, men mørtlen i fugerne er udvasket.
Nimheds forslag med omfugning indebærer vel en betydeligt billigere løsning. Men et spørgsmål er, om omfugning holder så længe, at det kan anbefales?Stefan N sagde:
Det afhænger af, hvilken stand skorstenen er i lige nu, og hvilken tidshorisont du efterstræber.Henri sagde:
Hvis skorstenen kun har overfladisk nedbrudte fuger, passer det godt med omfugning.
En omfugning holder måske i 20-30 år?
Om en omfugning er fornuftig eller ej afhænger nok lidt af, hvor langt det er gået. I sommerhuset skulle jeg fikse fugerne for et par år siden, men det endte med, at jeg i stedet tog murstenene ud. Endte altså med ommuring. I huset, hvor jeg bor permanent, er fugerne på skorstenen over taget også ret dårlige, men der er flere skorstensløb indvendigt trukket med keramisk mørtel, så skorstenen føles trods det helt fast og stabil. Jeg vil til sommer bruge lidt tid på tagryggen og fuge om.
Klik her for at svare