Jeg er i gang med at føre vand ind i fjeldhytten.
Hidtil har vi taget brusebad og haft toilet i separat bygning på gården. Der sidder en pumpeautomat som larmer og støjer.
Ca 25m sugeledning med varmekabel.
Nu planlægger jeg en ny brønd så tæt på hytten som muligt. Hytten sættes på køl, så tanken var at have en dykpumpe i brønden, og når hytten lukkes, drænes vandet tilbage i brønden. Når vi er i hytten, regner jeg med ikke at skulle bruge varmekabel. God isolering af slangerne ind.
Vand har jo den fantastiske egenskab at være tungest ved +4°C, og det gør (forhåbentlig) at det bevæger sig i slangen, hvis det begynder at fryse. Jeg tænker, at varmere brøndvand cirkulerer op.

Så til det egentlige spørgsmål. Bliver det bedre med Pem 40 end pem 32? Minsker fryserisikoen mærkbart?

Med den løsning vi har i dag, bruger vi elvarme ca. 2-3 timer, indtil sugeslangen er optøet, og så står den tændt hele ugen, vi er der. Har testet at slå fra, men det fryser.
25m x 30w koster vel ikke så meget, at man går konkurs, men jeg tænker, hvis man kan gøre det smartere og mere effektivt fra starten, hvorfor så ikke? Derfor tænkte jeg at planlægge for drift uden varmekabel.

B
Vand som er 3C er lettere end 4C. Det gør, at når det begynder at nærme sig frysepunktet, vil det kolde vand ende øverst og fryse. Der bliver ikke selvcrkulation som du ønsker.

• Synes
Dowser4711
  • Laddar…
Det er jo sandt. Så er det spørgsmålet om, hvad man har for temp på niveauet over og under frysepunktet. Måske stigende iskristaller trækker varmere vand ned?

Der er meget lille densitetsforskel på 0 gradigt og 4 gradigt vand, desuden i den forkerte retning. Så se bort fra cirkulation på grund af temperatursforskel.

• Synes
Dowser4711
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.