Hej

Jeg kommer til at have en garage med værksted. Ytong 365 ydervægge. Tag 400 mm isolering. Plade 400 med 300 isolering.
Garageportene har U 1.0. Garagen har kun ydervæg mod 3 sider, 4. siden er 365 ytong til indersiden af huset.
Til spørgsmålet.

Jeg vil have 1 vask i værkstedet, hvor rør støbes ind i pladen og rørene fra luftpumpen bores gennem væggen, derefter trækkes op indvendigt i garagen ind til loftet ud til vandpumpen.

Vil nogen af disse rør fryse? Eller skal jeg have varme der?
Der vil være selvtræk i områderne.

Hvis garagen ligger i den sydlige del af landet, vil der sikkert være plusgrader indendørs året rundt uden varmekilde. Jeg kan kun sammenligne med min stenkælder med meter-tykke granitvægge. Der er aldrig minusgrader, som minimum mindst +5. Hvis afløbet går igennem pladen ned til næsten frostfrit dybde, vil det heller ikke fryse. (Afløb kan ligge 30-40 cm højere end vandledninger) Dit ræsonnement om luftpumpen og vandpumpen forstår jeg ikke.

Ved længere kuldeknips er der risiko for, at der bliver frost indeni, eftersom pladen er isoleret mod den varme jord.
Havde pladen været uisoleret, havde du haft jordvarme præcis som Justus' kælder.
Anbefaler en frostvagt.

Jeg overvejede lidt det som Oldboy nævner, inden jeg formulerede mit svar, dvs. manglen på en varmekilde. Min tanke var, at manglen på jordvarme kunne kompenseres gennem den isolerede plades varmekapacitet. Ved langvarig kulde rækker det måske ikke, så en frostvagt er nok en klog investering.

Bor i syd. Først vagt har måske dyrere elkostnad end gulvvarme i plade?

Det tror jeg ikke. En frostvagt trækker kun strøm, når det er nødvendigt.

Bliver spredt gulvvarme! Hvad synes I om det? Kan man tilslutte en form for vagt, så den ikke står og afgiver varme unødigt, hvis ikke lukke helt ned?

Mangler desværre relevant erfaring for at vurdere det.

M MackanM sagde:
Bliver spredt gulvvarme! Hvad synes I om det? Kan man tilslutte en slags vagt på det, så den ikke står og giver varme unødvendigt, hvis ikke lukke helt?
Kaldes for termostat

Protte

Findes der termostater, der går ned til nulpunktet?

Alle jeg har set (almindelige radiatorer, både vandbårne og elopvarmede) plejer ikke at gå lavere end ca. +5C. Jeg mistænker, at det er en sikkerhedsmargin, især for vandbårne systemer, da frost er meget dårligt for vandbårne.

Min erfaring med uopvarmede rum er, at om vinteren (Skåne) ligger temperaturen inde oftest lige omkring nul. Dvs. ved koldere vejr over nogle dage (ned mod -10C om natten og nogle minus om dagen) bliver det et par minusgrader inde. Resten af den normale sludvinter er lige over nul.
Dvs. en termostat med en minimumsindstilling på +5C ville sandsynligvis holde netop omkring +5C, og dermed give konstant minimumsvarme.

Nu gætter jeg på, at den energi, der kræves, ikke bliver særlig stor, men alligevel.

• Synes
justusandersson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.