Hej!
Jeg er i gang med at ordne i vaskekælderen.
Dels ønsker vi at få fjernet alt det "mørkebrune" "mørkerøde" osv.
Al elektricitet vil blive lagt om.

Findes der love og regler, der skal følges?
Regnes en vaskekælder som vådrum?

Loftet skal udskiftes efter en vandskade.
Lige nu overvejer jeg, at gips er nemmest at håndtere, men hvilken kvalitet har man brug for?
Er "normal" kvalitet tilstrækkelig, eller skal det være vandtæt gips?
Bør det ikke mindst være "loftgips", man sætter op?

I loftet er der nogle udvendige rør (både indkommende vand, koldt og varmt vand, varmerør).
Hvilke alternativer findes der? I dag har de en ret grov brun isolering, overfladen ligner en form for gazebind.
Nogle rør er uisolerede.
Hvilke alternativer findes der?
Skal isoleringen udskiftes, og rørerne males?
Hvilke produkter findes der at bruge?
Et andet alternativ er at bygge en "tunnel" med tre sider.
Men hvilke materialer bør man anvende?
Skal man først bygge et "skelet" - hvilke materialer?
Det kan dog blive lidt "kluntet", da rørene ikke ligger tæt mod loftet.

En kortvæg har liggende træpanel, det ser ret pænt ud bortset fra omkring vinduet, hvor der er ret store sprækker (?? cm), og det er mørkerødt.
Den anden væg er brunmalet med en slags klarlak, der skaller af.
Den tredje har en mørk tapet, og den med dør er hvidmalet.
Alle vægge er grundlæggende betonvægge.
Er det maling, der skal til (hvilken maling?)
Findes der nogen tapet, som er let at holde ren? (den må vel ikke være for tæt?)

Gulvet er brunt med flager, men ved flere skader viser betonens rette farve sig.
Der er 2 gamle afløbsbrønde og afløbsrør, der går gennem gulvet (hverken plant eller firkantet).
Hvilke alternativer findes der? Det bør være let at rengøre, men en mere spændende belægning end beton ville være sjov.

Det var nogle af de overvejelser, jeg havde.

//Jan

I høj grad vådrum, et vaskerum. I hvert fald i mit vaskerum lækker det af og til. Godt afløb altså, men også ekstra god ventilation er nødvendig i vaskerummet.

Men jeg tror, at du stiller lidt for mange spørgsmål i én tråd her for at få gode svar. Prøv at dele det op i små spørgsmål, f.eks. start en tråd om, hvordan du håndterer rørene i underforum Vand & afløb osv. Vi har jo også et separat underforum for vaskerum.

Undrer du dig over evt. tætningslag under fliserne, så får dette spørgsmål bedst svar i underforum Badeværelse.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.