Hej,

da kravet om plads hele tiden øges, er jeg begyndt at gøre et tidligere uindrettet rum i kælderen i stand. Huset er bygget i 50'erne, og de vægge, jeg vil sætte i stand, ser ud til at være muret med sten, der ligner lecablokke, men som er lidt mere bastante. Min tanke er blot at påføre noget puds af en slags for derefter at male over det, da andre dele af kælderen af tidligere ejere er gjort på lignende måde. Men undervejs er der opstået nogle spørgsmål.

Jeg har testet på en lille væg med den mørtel byggemarkedet anbefalede.
http://www.weber.se/fasad-puts-och-...utsbruk/weberbase-224-puts-och-murbruk-c.html
Netop den væg er opsat i senere år og er muret med almindelige lecablokke.

Efter nogle dages tørring kan man stadig tydeligt se fugerne mellem lecablokkene som et fugtigt mønster på det nymurede vægskikt. Er dette "normalt" eller tyder det på fugt?

Den mørtel, der blev brugt, oplever jeg som lidt "sandig", hvis jeg tager med hånden på det, løsner der sig nogle gange små små partikler. Er det okay at male direkte på dette, eller skal man påføre et mere fast overfladelag? Et andet sted testede jeg sidste år at smøre lidt fuge efter vi havde lagt klinker, og det minder mig mere om den overflade, jeg forventer. Er det et alternativ at gøre sådan, eller bliver en sådan overflade så tæt, at ingen fugt kommer hverken ind eller ud?

Hvis det er okay at male direkte på pudset, hvor længe bør man lade det tørre, inden? (I kælderen er der ca. 15 grader og noget mere fugtigt end på de øvrige etager)

• Synes
Elinwjs
  • Laddar…
hvor følsomt er det med blandingen og slutresultatet, sig at man er kommet til at få en eller et par deciliter for meget eller for lidt i en anslået halv sæk vand, når det skal være 5 liter til en 25kg-sæk, gør en sådan fejlblanding en mærkbar forskel? Jeg testede lidt forskellige blandinger i begyndelsen for at lære materialet at kende og se, hvordan egenskaberne ændrede sig, da jeg i begyndelsen syntes, det var lidt for tørt. Min tanke er, at jeg bruger min første væg til at teste og lære på, så de andre bliver som forventet.

Efter at have kigget ordentligt på væggen kan jeg se, at nogle steder har der dannet sig en glat, fin, hård overflade, mens der på andre dele stadig ser ud til at sidde lidt "løs sand". Jeg antager, at der har været for lidt vand, eller at væggen bagved har suget noget af det vand, der var i mørtlen. Kan jeg deraf drage den konklusion, at man hellere bør have lidt for meget vand end for lidt? Eller handler det om også efter man har muret på mørtlen at fugte væggen med en sprayflaske og sørge for, at al mørtel virkelig binder sig sammen med væsken?

Eller kan der være nogle andre konsekvenser af for meget vand end, at det er svært at få mørtlen til at hænge fast på væggen? Er det bedre at tilsætte lidt ekstra vand til sidst og påføre det sidste udenpå det andet? Hvad sker der, hvis jeg lægger et nyt lag ovenpå det gamle, er der risiko for, at det løsner, hvis forarbejdet ikke er perfekt, eller kan det nye binde sig sammen med det gamle?

Ved ikke, men jeg plejer dels altid at forvande væggen, der skal pudses, så den ikke suger alt vandet ud af pudsen, dels plejer jeg altid at eftervande, når pudsen er begyndt at hærde, som man gør med beton. Indtil videre er al puds blevet hård og fin!

Tror det var det, der var problemet, første forsøg vandede jeg ikke væggen overhovedet, anden gang brugte jeg en sprayflaske for at fugte den, men et sted læste jeg, at man kunne tage vandslangen og fugte grundigt. Hvordan gør I, der læser tråden?

Men konklusionen bør være, at man hellere har lidt for meget end for lidt vand.

Ikke når man blander. Derimod bør det holdes fugtigt, når det tørrer/hærder.

eviljava sagde:
Ikke når man blander. Derimod bør det holdes fugtigt, når det tørrer/hærder.
Kan du uddybe, hvor ofte og hvor meget og hvor længe man bør holde det fugtigt under tørring/hærdning?

Man plejer jo at sige, at man skal holde det fugtigt i ca. 2 døgn for at sikre styrken. Dette kan muligvis variere noget mellem produkter? Men generelt bør man holde det fugtigt i denne tidsperiode.

Man skal holde det fugtigt, ikke vådt. Det er formentlig nok at sprøjte lidt med en blomsterforstøver (afhængig af hvor stor væggen er?). Det vigtigste er, at mørtlen ikke tørrer ud med det samme. Derefter kan man også dække det med plastik for at undgå at sprøjte vand på lige så ofte.

Rummet har totalt 4,5 kvadrat gulvareal så det er ingen kæmpevægge, en væg på 1,5 x 2 meter som jeg har testet lidt på og to vægge på ca 3x2 m. Men det er nok en god idé at tage en væg ad gangen, indtil man har fået snits på teknikken :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.