Er i gang med at tage en 15 kvm teglvæg frem langs den ene kortside i lejligheden, som er dækket med ca. 7-30 mm puds. Vil tage den frem uden at skade den for meget, samtidig med at jeg ikke har tid til at lave nogen form for arkæologisk udgravning.

Startede med hammer og mejsel, men det tog for lang tid, så gik over til en borehammer, selvom den ridser teglet og slår lidt fliser af indimellem. Men det er måske uundgåeligt, eller? På samme måde virker det til at tage ekstremt lang tid med manuel stålbørste at fjerne den sidste puds, overvejer at sætte en roterende børste på boremaskinen.

Nogen der har nogle tips til, hvordan man gør dette på bedste måde?
 
for resten, ved nogen om man kan bruge en borehammer som bilningsmaskine? Eller er det to helt forskellige værktøjer?
 
Daniel_179 sagde:
forresten, ved nogen om man kan bruge en borehammer som mejselmaskine? Eller er det to helt forskellige værktøjer?
Det er vel den samme maskine.

Håber du har tjekket, så teglvæggen ikke har integreret el trukket ind et sted. Vi overvejede også lidt hurtigt at tage en teglvæg frem, men det gik ikke, da den var fræset til el i den.
 
Er ikke enig i, at det er samme maskine. En borehammer har som hovedopgave at kunne bore runde huller, mens en mejselhammer ikke roterer. Det er også mere almindeligt, at borehamre har funktionen til at slukke for rotationen til mindre mejslingsopgaver.
 
Du har nok helt ret, en bilmaskine er jo specialtilpasset, dyrere og sikkert stærkere. Min borehammer kan man slukke for rotationen på og kun få slag. Men tror I, at den fungerer til at bryde i beton med? Svært måske at sige, eftersom I ikke har set lige præcis den, men se det som en standardmodel af borehammer.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.