Hej!
Måske havnede spørgsmålet i det forkerte forum nu, admin må gerne flytte det
Jeg bor i et gammelt teglhus fra slutningen af 1800-tallet, og har tænkt mig at lave nogle ændringer.
Bag en skillevæg som nu er gipset, findes originaltegl som jeg gerne vil have frem.
Så vidt jeg ved, findes der kun gipsen, reglar og derefter teglstenene i væggen (udover el-dåser).
Er der nogle venlige sjæle med erfaring med dette, der vil dele et par tips,
og hvilke problemer, jeg kan tænkes at støde på??
Måske havnede spørgsmålet i det forkerte forum nu, admin må gerne flytte det
Jeg bor i et gammelt teglhus fra slutningen af 1800-tallet, og har tænkt mig at lave nogle ændringer.
Bag en skillevæg som nu er gipset, findes originaltegl som jeg gerne vil have frem.
Så vidt jeg ved, findes der kun gipsen, reglar og derefter teglstenene i væggen (udover el-dåser).
Er der nogle venlige sjæle med erfaring med dette, der vil dele et par tips,
og hvilke problemer, jeg kan tænkes at støde på??
Ingen problemer ud over at der kan være en el-ledning bagved, som forsvinder, måske en el-gubbe skal derhen og ændre noget samt at de reglar, du taler om, sidder skruet i væggen, så der bliver store eller små huller, der vil kunne ses. Men det ved man intet om, før det begynder at blive revet ned, det er flot med en fondvæg af gammelt mursten.
Ingen ved, hvordan det ser ud bagved, når du begynder at rive, kan du ikke stoppe, sidder der en eller anden vægkontakt i væggen. Tag en hammer og slå hul i gipsen, så får du bryde stykker af, indtil kun lægterne er tilbage og se, hvordan de er fastgjort. Hullerne, der kan opstå, kan du fylde med lidt almindelig spartelmasse og derefter blive kunstner og med vandfarve finde en passende farve, der ligner murstenene.
Lyder godt!
Jeg læste også, at man kunne bore i en mursten, som man har ved siden af, og "male" med dens støv på spartelmassen. Hvad tror du om det?
Bør jeg videre behandle væggen med noget? Har tidligere brugt linolie + balsamterpentin på armeringsjern til dekoration, så de ikke smitter af.
Jeg læste også, at man kunne bore i en mursten, som man har ved siden af, og "male" med dens støv på spartelmassen. Hvad tror du om det?
Bør jeg videre behandle væggen med noget? Har tidligere brugt linolie + balsamterpentin på armeringsjern til dekoration, så de ikke smitter af.
At male med støvet har jeg aldrig gjort, god idé, har kun set unge fra kunstfack male tegl, så det ikke er til at se, hvilken der ikke hører til.
Der skal nok en form for belægning på teglene, så de ikke smitter af og er smukke.
Men hvad der er bedst, er ikke min del, sandsynligvis er en mat overflade bedst, så det ikke bliver som et spejl.
Bliv hængende her og afvent lidt, der kommer sikkert en ind, der ved det, du kan rive imens.
Der skal nok en form for belægning på teglene, så de ikke smitter af og er smukke.
Men hvad der er bedst, er ikke min del, sandsynligvis er en mat overflade bedst, så det ikke bliver som et spejl.
Bliv hængende her og afvent lidt, der kommer sikkert en ind, der ved det, du kan rive imens.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,127 indlæg
Ingen egen erfaring men her er en tråd som tager op behandling af murstensvæg: https://www.byggahus.se/forum/threads/tegelvaegg-oljas-eller-lackas.55274/
og en artikel: http://skonahem.com/kok/sa-skyddar-du-din-tegel-eller-betongvagg-i-koket/
og en artikel: http://skonahem.com/kok/sa-skyddar-du-din-tegel-eller-betongvagg-i-koket/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,127 indlæg
Undskyld, men jeg har lidt svært ved at følge med. Banker du ovenpå gipset, har du ikke revet noget for at vide, at gipset var opreglet? Dels kan det jo tænkes, at du banker på regler/tæt på regler, og dels kan det jo tænkes, at teglet er meget ujævnt, så gipset delvist ligger direkte mod teglet, som vel sandsynligvis er pudset, for noget har man jo haft ovenpå teglet for at få en pæn (og moderne ifølge den tid) overflade. Men det er jo som rävlyan skrev: "Ingen ved hvordan det ser ud bagved"
Bare at fugne om.
Klik her for at svare