Jeg bor i en ældre ejendom fra 1929, mange af de bærende vægge er derfor i mursten. I køkkenet har jeg en vægoverflade på ca. 4 kvm over perlesponten, hvor jeg i øjeblikket har tapet, men jeg overvejer at afdække murstenene på denne overflade.
Er der nogen, der har en god fremgangsmåde for at gøre dette?
Er der nogen, der har en god fremgangsmåde for at gøre dette?
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Boremaskine med passende slibeværktøj på, fx stålbørste?
Glemte at nævne, at der sidder noget materiale mellem tapetet og teglet, hvad dette er ved jeg ikke rigtigt. Ingenting jeg genkender fra "moderne" byggematerialer. Hårdt, grynet og hvidgråt materiale, ca. 5 mm tykt. Kan det være puds, som de har fået så glat?
Måske stålbørste på maskine mod slutningen for at fjerne de sidste pudsrester, men først tror jeg mere på en tynd, og en almindelig mejsel, øjen-, øre- og mundbeskyttelse. Det støver så ind i h...ete, og støvet spreder sig overalt. Jeg anbefaler at tape døråbningerne til andre rum. (Brug en grovstøvsuger, grovis eller lignende, ikke den nyindkøbte.) Bare håbe på, at det er flot muret med håndslåede sten, tjek først på et mindre område, hvordan det ser ud, og tænk dig godt om. Det er meget arbejde at fjerne selv så lidt som 4 m2. Endnu mere ærgerligt bliver det, hvis I fortryder og skal pudse op elendigheden igen.
"Been there, done that"
"Been there, done that"
God advarsel! der er meget lille chance for at teglvæggen er flot muret. Den plejer at se meget værre ud end en tegl-tapet. Overflader der skulle pudses blev muret uden hensyn til æstetik og glat finish. Det skulle jo pudses over alligevelTotte_S sagde:
gaia
tak for svarene totte og gaia. Præcis som I siger, så er det nok pudset, som er så glat og fint, lidt uvant at se bare med tanke på, hvordan det ser ud i dag.
Jeg er temmelig overbevist om, at det er håndslåede sten, byggeåret er 1929, jeg tror ikke, de gjorde på nogen anden måde dengang.
Skal måske nævne, at det her er en lejlighed. Jeg har været inde hos naboen, som har fremtaget murstensvæg, denne er rigtig flot, og jeg håber derfor, at det ser ligesådan ud hos mig. Desværre har han ingen tips at give mig, da murstenene allerede var fremtaget, da han købte sin lejlighed.
Jeg tager dog advarslerne til mig.
Jeg er temmelig overbevist om, at det er håndslåede sten, byggeåret er 1929, jeg tror ikke, de gjorde på nogen anden måde dengang.
Skal måske nævne, at det her er en lejlighed. Jeg har været inde hos naboen, som har fremtaget murstensvæg, denne er rigtig flot, og jeg håber derfor, at det ser ligesådan ud hos mig. Desværre har han ingen tips at give mig, da murstenene allerede var fremtaget, da han købte sin lejlighed.
Jeg tager dog advarslerne til mig.
Klik her for at svare