Bor i en lejlighed fra 35 og bemærkede, at der var mursten bag pudset, da jeg fjernede fodlisterne. Jeg overvejer nu at fremhæve i det mindste en af disse vægge.

Noget særligt man bør tænke på, når dette gøres?
Hvordan bør man gå til værks?
Kan man være nogenlunde sikker på, at væggen er dækket med mursten fra gulv til loft, eller findes der nogle specielle løsninger, som jeg ikke kender til?

Det er jo ikke sikkert, at væggen er så æstetisk tiltalende, som man måske håber, så du må være forberedt på at sætte plademateriale på ny..

Er det i en lejlighed, så havde jeg nok spurgt udlejeren også.

Jeg vil nok dog påstå, at tegl i sig selv er ganske tilgivende. Det behøver ikke at være i perfekt stand for at se godt ud. Men der er måske en risiko for, at det ser alt for slidt ud, og så er det jo en lille bekymring.

Plademateriale = beklædning?

Det drejer sig om en Bfr. Er det stadig foreningens beslutning?

Jeg har set lignende projekter, hvor man har fundet fx mursten i forskellige farver (man har taget, hvad der fandtes..)

Plademateriale = beklædning.
Alternativt kan du jo pudse den på ny.

Det er måske ikke foreningens beslutning, men det kan jo være fornuftigt at tjekke..

At afstemme lyder selvfølgelig fornuftigt.

Et andet alternativ kunne have været at male murstenen. Men at slibe mursten er måske ikke særlig aktuelt?

Overflader plejer at være lejlighedsejerens ansvar. Dette er normalt fastsat i foreningens vedtægter. Læs dem.

Tænk dog på følgende: Da man byggede huset, valgte man sandsynligvis ikke de flotteste sten til dette formål (de ville jo alligevel blive skjult bag puds). Jeg har også været med om tilfælde, hvor man blandede med almindelige letbetonblokke (formentlig fordi de blev til overs fra andre dele af byggeriet).

Skal du male, betyder det måske ikke så meget? Men ikke lige så sjovt, hvis du vil have en naturlig murstensvæg?

Du behøver ikke at slibe teglstenene, inden du maler (det plejer man nok ikke at gøre?). Sørg blot for at fjerne alt løst materiale, og brug maling beregnet til formålet.

Senest redigeret:
Takker for responsen. At der er en risiko for grimme sten/letbetonblokke bliver jo noget at tage med i beregningen. Jeg ved ikke, om man sliber, før man maler; jeg tænkte mest, at det måske kunne give resultatet en opgradering.
Hvis stenene er i helt værdiløs tilstand.. hvor bekymrende er det at pudse væggen om? Også det er noget, jeg aldrig har gjort.

Når jeg rev i min tidligere lejlighed, blev en bærende murstensvæg afsløret. Den var lavet i en relativt flot sten, men dog var den utroligt ujævn og grim. Det var et badeværelse, så der var aldrig nogen plan om at have den synlig, men alligevel:) havde jeg været dig, ville jeg have revet lidt her og der for at få en fornemmelse af, hvordan den ser ud bagved, nemmere at pudse igen end en hel væg.

HSV1 sagde:
hur bekymmersamt är det att putsa om väggen? Även det är nånting jag aldrig gjort.
Ikke specielt svært, men det er et grisete arbejde. Det støver, sprøjter og bliver beskidt præcis overalt. Men det bliver det, når du river pudset også. :p

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.