2,703 læst ·
4 svar
3k læst
4 svar
Fræse væk og støbe nye altanplader på etageejendom
Hej!
I andelsboligforeningen hvor jeg bor, har bestyrelsen besluttet, at vi har brug for nye altanplader, men jeg undrer mig over, om alle virkelig behøver at blive boret op og støbt igen.
Altanernes tilstand er varierende.
Nogle er tydeligt i behov for tiltag med revner i betonen og betonstykker, der er faldet af, både på oversiden og undersiden. Der ser det nødvendigt ud med ny beton.
Mange har sortskimmel (?) på undersiden og ville have brug for rengøring. Gætter på, at det er højtryksrensning, der kræves.
1. Kan sortskimmel svække betonen, så den skal udskiftes, selvom der ikke er revner eller synlige skader i betonen?
Mange ser også helt fejlfri ud og har ingen som helst skader i betonen.
2. Kan de alligevel være så svækkede, at de skal udskiftes?
Venlig hilsen
aries
I andelsboligforeningen hvor jeg bor, har bestyrelsen besluttet, at vi har brug for nye altanplader, men jeg undrer mig over, om alle virkelig behøver at blive boret op og støbt igen.
Altanernes tilstand er varierende.
Nogle er tydeligt i behov for tiltag med revner i betonen og betonstykker, der er faldet af, både på oversiden og undersiden. Der ser det nødvendigt ud med ny beton.
Mange har sortskimmel (?) på undersiden og ville have brug for rengøring. Gætter på, at det er højtryksrensning, der kræves.
1. Kan sortskimmel svække betonen, så den skal udskiftes, selvom der ikke er revner eller synlige skader i betonen?
Mange ser også helt fejlfri ud og har ingen som helst skader i betonen.
2. Kan de alligevel være så svækkede, at de skal udskiftes?
Venlig hilsen
aries
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 727 indlæg
Det kan være, at det er økonomisk fordelagtigt at tage alle på én gang, når man alligevel er i gang, i stedet for at reparere dem en ad gangen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Skimmelsvamp kan ikke påvirke betonens styrke, men viser naturligvis på fugt og dårlig ventilation.
Det, man er bekymret for, er vel, at fugtindtrængning påvirker armeringen, og på sigt gør altanen farlig at betræde.
Altaner er jo en speciel konstruktionsdel, helt udsat for regn og kulde, og fritbærende med usikker fastgørelse i huset.
Så udskiftning, renovering foretages vel med omtanke for de beboende.
Det, man er bekymret for, er vel, at fugtindtrængning påvirker armeringen, og på sigt gør altanen farlig at betræde.
Altaner er jo en speciel konstruktionsdel, helt udsat for regn og kulde, og fritbærende med usikker fastgørelse i huset.
Så udskiftning, renovering foretages vel med omtanke for de beboende.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 indlæg
Emnet flyttet her
/moderator
/moderator
Klik her for at svare