Er i gang med renovering af badeværelset på første sal og er kommet så langt, at det er tid til at bryde de gamle støbejernsrør op (huset bygget 66). Jeg er lidt bekymret for, at jeg risikerer at komme igennem pladen? Har målt og vurderet lidt og er nået frem til, at underkanten på 110mm-røret kunne ligge så langt nede som 40-50mm fra loftet nedenunder. Er der risiko for at man går igennem?

Kan bæreevnen forringes? Det føles ikke godt at bryde en masse i det støbte dæk, men samtidig bør det eksisterende afløb ikke på nogen måde bidrage til nogen bæreevne...

Jepp, det er risiko for, at du går igennem. Men hvis man er forsigtig som pokker, kan man klare sig med bare en lille revne, selvom der kun er så lidt som 20 mm under skoene på kloakken. Går man igennem, er det ret nemt at reparere, det bliver kun små stykker, der løsner sig.

Hvad angår bæreevnen, skal du bore en hel del for at sætte den på spil. Borer du kun rundt om rørerne og ikke skærer en masse armering, gør det meget lidt forskel for bæreevnen.

Tak for svaret, så er det bare at være forsigtig og krydse fingre for i aften kører afløbet =)

Da jeg rensede afløbet og fjernede gulvafløbet, var undersiden af det malet med hvid loftmaling, og jeg fik et hul på 100mm i diameter ned til kælderen... men fordelen er, at man nemt kan se, om afløbet lækker. ;D

Kør så det ryger, for det gør det garanteret!!

/Per

Det der med at afløbet ryger i aften var jo en sandhed med modifikation :-/

Har ingen fornemmelse for hvor langt ud fra røret man skal bore, så jeg tøvede i to timer og har stadig ikke fået løsnet noget. Derimod er der opboret til omkring halvdelen af rørets dybde, hvor meget behøves egentlig? Kan man brække det op med et koben hvis man bare får op en løs ende?

Indså samtidig, at 50mm-røret til vasken var et 90mm-rør, som så bøjer op udenfor badeværelset og bliver til afluftning. Suk, endnu mere at bore op og pille med...

Nja, det kan være nok med halvdelen, men nogle gange skal man måske bore 2/3 af dybden. Men de der støbejernsrør sidder som fanden i hinanden, så du skal få dem løs i begge ender for at kunne tage et stykke op. De er jo dog lette at slå i stykker med hammer/slædehammer og mejsel. Pas på de skåle, som du skal tilslutte nyt rør til, de må absolut ikke revne, når du hugger det gamle rør ud af dem.

jon_h sagde:
Pas på de sko, som du skal tilslutte nyt rør til, de må absolut ikke revne, når du hugger det gamle rør ud af dem.
Nu er jeg lidt off-topic =) Skarv mellem gammelt støbejernsrør og nye plastrør bør altså ske i eksisterende støbejernsmuffe? Er det eneste alternativ, hvis man vil kunne støbe igen over det hele (har set en slags gummimuffe med slangeklemmer også)?

Sigro har for eksempel en krympemuffe, som jeg antager man bruger, når man går ind i eksisterende muffe (sko?) på støbejernsrøret, er det rigtige ting? Hvad bruges i så fald deres overgangskobling Fernco til?

Nu er vi langt udenfor min ekspertise, men det er bestemt muligt at tilslutte andre steder end i skoene. Mente bare, at hvis man vil tilslutte i en sko (for eksempel præcis ved forgreningen på den vertikale stamme), skal man ikke skade skoen. Øvrige spørgsmål burde du måske kaste ind i vvs-delen af forummet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.