Hej!

Af forskellige grunde skal vi skifte tag på vores skur og bygge et pulttag i stedet for et sadeltag. Jeg ser to forskellige måder at løse dette på, men er usikker på om det ene er nemmere end det andet. Højden indendørs er god uanset hvilket alternativ, da skuret allerede er ret højt.

Alt A) Byg på den højere side med cirka 30 cm (rød linje). Fordele: Det eksisterende struktur behøver ikke ændres. Ulempe: Ydre og indre vægge skal bygges til den forhøjede del.

Alt B) Skær eksisterende vægge af i takt med tagets hældning (rød markering). Fordele: Ydre og indre vægge skal ikke suppleres. Ulemper: Ny struktur skal bygges til de øvre dele af væggene.

Hvad tænker den samlede ekspertise om dette? Hvilket alternativ ville I vælge?
Diagram over to metoder til at skifte til et pulpettag på en udhus; metode A med forlængelse af den højre side, metode B med afskæring af tagets hældning.

A definitivt. Bare tanken om at save igennem væggen som i B giver mig kuldegysninger. Usch for at stå på stillads med en tigersav og save flere meter.

At bygge en ydervæg kan du gøre ved at sætte vindbrædder rundt om. 2*17 cm med lidt overlap. Let som en leg.

brumbjorn sagde:
A definitivt. Bare tanken om at save igennem væggen som i B giver mig kuldegysninger. Usch for at stå på stillads med en bajonetsav og save flere meter.

At bygge en ydervæg kan du gøre ved at sætte vindskivor rundt om. 2*17 cm med lidt overlap. Let som en leg.
Tak for dit svar. Vedrørende B, så havde jeg nok tænkt mig at bruge en rundsav, men det fungerer måske ikke?

Nogle flere tanker/meninger?

At køre med rundsav går godt, hvis væggen er massiv og ikke begynder at belaste klingen eller klemme omkring den. I så fald har den en tendens til at kaste bagud. Og du får vel automatisk vægt på klingen i dette tilfælde. Rundsave er farlige. Jeg har flere hændelser med rundsaven end alle andre værktøjer tilsammen.

En fordel er, at du kan skrue en planke under dit snit og hvile saven på den. Men vær forsigtig. Det kan lade sig gøre at sætte kiler i sporet bag rundsaven for at aflaste, man bliver også stærkere, hvis man arbejder i taljehøjde.

Min rundsav har en maks skæredybde på ca. 7 cm. Tjek hvor tyk væggen er.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.