Jeg har et hus fra 1928, hvor jeg er begyndt at renovere et rum i kælderen. Ydervæggene består af natursten og et tykt lag kalkpuds. Den tidligere ejer har senere pudset indvendigt med en slags hårdere mørtel, og der var derfor en del løst siddende kalkmørtel bagved. Jeg troede dog ikke, det ville blive så dybt, da jeg begyndte at banke det ned, ca. 5 kvm, dybde mellem 3-8 cm. Jeg skal bruge kalkmørtel til at udbedre dette, men efter at have set på forbrug pr. mm/kvm hos forhandlere, indser jeg, at det vil blive mange sække og dyrt. Der er også tidsaspektet, da jeg kun kan pudse ca. 1 cm ad gangen. Nu til spørgsmålet: Er det muligt at udfylde med for eksempel skår fra mursten eller måske makadam? (Hvis jeg bruger hydraulisk kalkmørtel) Påvirker dette mørtlens styrke, eller er det på anden måde uhensigtsmæssigt?
Med venlig hilsen
Fredrik
Med venlig hilsen
Fredrik
Man får et fænomenalt pudsemørtel, hvis man blander almindelig tørslukket kalk og sand og vand og derefter lader mørtelen stå og trække i lufttæt overdækkede beholdere i en uge eller to, inden man pudser.
Tak for svar. Jeg lavede en beregning i går (forhåbentlig forkert) på en forhandlers side stod der 10 kg per 5 mm og kvm. Hvis jeg regner på gennemsnitsdybde på 50 mm ville det blive 100 kg per kvm x5: 500 kg altså? Tænker jeg rigtigt? Har søgt lidt på det her med at købe kun kalk og blande, men kan ikke finde nogen af de "almindelige" kæder, der sælger det.
Klik her for at svare