3,493 læst ·
11 svar
3k læst
11 svar
Fortsat regnet ind trods udførte tiltag i flere år
Vi har i flere år haft problemer med, at det regner ind i vores gæsteværelse under vores balkon. I løbet af disse år har vi haft byggegaranti, og Byggefirmaet har på disse tidspunkter udført tiltag, som de tror skal afhjælpe problemet med, at der kommer ind vand. Dog har det fortsat, og efter næste regnvejr, når det igen har regnet ind, har Byggefirmaet udført yderligere et tiltag. Følgende tiltag, som jeg kan huske, er hidtil blevet gjort i løbet af en periode på måske 7 år:
1. Bræt langs op på facaden for at lukke luftspalten mod taget
2. Fugemasse for at lukke mod vindue og dør
3. Plade for at lukke mod vindue og dør
4. Fugemasse for at lukke samlingen mellem tag og væg indenfor luftspalte tag + væg. Svært at forklare, jeg har forsøgt at vise det i et af billederne. I alt trykte de 3-4 tuber fugemasse langs hele væggen!
Derudover er loftet blevet brudt op, og isolering bliver skiftet/luftet ved hver lejlighed. Omstændighederne for, at det skal ske, synes at være, at det skal regne enten kraftigt eller vedvarende og desuden blæse. Der kommer ikke nogle enorme mængder vand ind, men måske en halv til en liter i alt. Byggefirmaets standpunkt lige nu er, at det er kondens, som kryber op langs den plade, der sidder under facadepanelet, og dette vand løber derefter ned i luftspalten langs væggen og ind i samlingen mellem tag/væg.
Vi bor i et af 21 ens huse, der vender mod lidt forskellige verdenshjørner, og tre huse har haft problemer med, at der kommer ind vand. I de to andre huse synes tiltag nummer tre at have afhjulpet problemet. I det mindste har vandet ikke bevæget sig ned gennem loftet til noget andet hus udover vores.
Nu er det sket igen, og næste tiltag, som Byggefirmaet overvejer, er at:
5. Lukke ventilationen ved pladen for at undgå, at kondens kan krybe op der. Simpelthen sætte et trykket bræt under pladen og skrue pladen i det. Samtidig åbne op ved tagryggen for at få tilstrækkelig ventilation i luftspalten mod væg.
Det, jeg har brug for hjælp med, er, om I er enige i Byggefirmaets standpunkt, eller om der findes andre potentielle kilder til, at vand kommer ind? Er de tiltag, der er gjort/skal gøres, relevante? Alle synspunkter og råd værdsættes meget! Jeg har tilføjet nogle billeder. Skal prøve at få taget et billede i dagslys af balkonen.
1. Bræt langs op på facaden for at lukke luftspalten mod taget
2. Fugemasse for at lukke mod vindue og dør
3. Plade for at lukke mod vindue og dør
4. Fugemasse for at lukke samlingen mellem tag og væg indenfor luftspalte tag + væg. Svært at forklare, jeg har forsøgt at vise det i et af billederne. I alt trykte de 3-4 tuber fugemasse langs hele væggen!
Derudover er loftet blevet brudt op, og isolering bliver skiftet/luftet ved hver lejlighed. Omstændighederne for, at det skal ske, synes at være, at det skal regne enten kraftigt eller vedvarende og desuden blæse. Der kommer ikke nogle enorme mængder vand ind, men måske en halv til en liter i alt. Byggefirmaets standpunkt lige nu er, at det er kondens, som kryber op langs den plade, der sidder under facadepanelet, og dette vand løber derefter ned i luftspalten langs væggen og ind i samlingen mellem tag/væg.
Vi bor i et af 21 ens huse, der vender mod lidt forskellige verdenshjørner, og tre huse har haft problemer med, at der kommer ind vand. I de to andre huse synes tiltag nummer tre at have afhjulpet problemet. I det mindste har vandet ikke bevæget sig ned gennem loftet til noget andet hus udover vores.
Nu er det sket igen, og næste tiltag, som Byggefirmaet overvejer, er at:
5. Lukke ventilationen ved pladen for at undgå, at kondens kan krybe op der. Simpelthen sætte et trykket bræt under pladen og skrue pladen i det. Samtidig åbne op ved tagryggen for at få tilstrækkelig ventilation i luftspalten mod væg.
Det, jeg har brug for hjælp med, er, om I er enige i Byggefirmaets standpunkt, eller om der findes andre potentielle kilder til, at vand kommer ind? Er de tiltag, der er gjort/skal gøres, relevante? Alle synspunkter og råd værdsættes meget! Jeg har tilføjet nogle billeder. Skal prøve at få taget et billede i dagslys af balkonen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvor er huset, og hvilken verdensretning vender altanen mod?
Huset ligger udenfor Uppsala og balkonen vender mod sydøst. De to andre huse, der har haft problemer, har balkonen mod vest. Naboens hus ved siden af mig står parallelt med vores hus (balkon i samme retning). De har ikke haft nogen problemer.J justusandersson sagde:
Fugen de lagde under punkt to er ved beklædningen rundt om dør og vinduer. Når de satte plade under punkt 3, fjernede de beklædningen, satte plade mod vindue og dør og derefter tilbage med beklædningen.V viktorj sagde:
Jeg skal i øvrigt se, om jeg kan finde lidt flere billeder i morgen, som forklarer lidt yderligere.
Ofte blæser det jo ind, hvor den liggende panel slutter. I hulrummet der dannes mellem panelerne.L L.H sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Havde altanen ligget mod sydvest på Öckerö, ville problemet have været mere forståeligt. Den aktuelle placering og orientering antyder, at det ikke kun er vind og regn, der er årsagen. Det bliver nok nødvendigt at åbne op for taget i gæsteværelset for fuldstændig klarhed. Eventuelt skal tagets udførelse laves om.
Taget er blevet åbnet op i gæsteværelset flere gange helt ned til den oliehærdede masonit (hvorefter de kilede lægter ligger). Hver gang det har regnet, har man gjort dette for at tørre op i taget. Ved en lejlighed åbnede man op fra ydersiden og fjernede terrassebrædder, tagpap, råspont og det var da man lagde fugemasse langs med hele samlingen gæsteværelsetag/øverste væg.J justusandersson sagde:
Det er kun ved vedvarende regn og relativt blæsende vejr, at det regner ind, så deres forklaring kan selvfølgelig være den rette. Dog synes jeg jo, at al den fugemasse, man lagde på, burde have gjort en forskel i mængden af vand, der kom ned gennem taget, men det gjorde det ikke. Ved også, at han gjorde det grundigt, men selvfølgelig, det er nok, at der er dannet en lille sprække, for at den samme mængde vand skal finde vej ned.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Så synes jeg, man bør lave om på tagkonstruktionen. Erstatte det nuværende tætningslag med et diffusionsåbent et og tætne luftspalten.
I dette tilfælde sidder der så et metalbånd nederst, så vandet skal bevæge sig et stykke, før det kommer indenfor panelet. Hvis det gør det, kan det derefter løbe langs reglarne ned på luftspalten ovenover gæsteværelset og i samlingen mod væggen luftspalt. Dette er i hvert fald den gældende teori.V viktorj sagde:
Her er lidt yderligere billeder af altanen og hvad man gjorde i tiltag 4 og nu under tiltag 5.
Billede 1
Længst nede mod masoniten langs med væggen indenfor luftspalten mod udgipset har man altså lagt fugemasse for at tætne sprækken, hvor man mener vandet kommer ned ind i gæsteværelset. Tagpappen er for at tætne et hul, de åbnede op under udredningen.
Billede 2
Billede taget nu, når de har gjort tiltag 5. I underkanten ser man pladen, som teorien er, at vandet vandrer op indenfor. Lige over der, hvor det regner ind (venstre om døren), har de sat en trykimprægneret bræt under pladen og limet den fast der.
Billede 3
Under pladen over der, hvor det ikke regner ind (højre om døren), har de trykket en sådan liste ind for at stoppe luftgennemstrømningen.
Billede 1
Længst nede mod masoniten langs med væggen indenfor luftspalten mod udgipset har man altså lagt fugemasse for at tætne sprækken, hvor man mener vandet kommer ned ind i gæsteværelset. Tagpappen er for at tætne et hul, de åbnede op under udredningen.
Billede 2
Billede taget nu, når de har gjort tiltag 5. I underkanten ser man pladen, som teorien er, at vandet vandrer op indenfor. Lige over der, hvor det regner ind (venstre om døren), har de sat en trykimprægneret bræt under pladen og limet den fast der.
Billede 3
Under pladen over der, hvor det ikke regner ind (højre om døren), har de trykket en sådan liste ind for at stoppe luftgennemstrømningen.
Senest redigeret:
I sidste uge opdagede jeg, at det regnede ind igen trods indsats 5. Næste plan er nu at åbne op for blekket under døren for at se, hvordan det ser ud, og overveje næste indsats. Det er direkte under døren, at regnen kommer ind i gæsteværelset, så det er ikke så usandsynligt at tro, at fejlen ligger her. Dog har man jo tidligere åbnet gulvet, men man kan have undladt at fjerne netop blekket.
Klik her for at svare