Premiereindlæg her på byggahus efter mange års læsning :) Håber jeg skriver et forståeligt indlæg.

Vi har en murstensvæg midt i huset, der indeholder to åbne pejse. Den ene er meget lille mod spisestuen, og på den anden side (fra spisestuen) en større mod dagligstuen. De sidder ikke samme sted i murstensvæggen, men er placeret et stykke fra hinanden og har egne spjæld, men går op i samme skorsten.

Det store hul har målene B 87cm, dybde 40cm (+19cm hætte) og højde 67 cm.

Det lille hul har målene B 52 cm, højde 39,5 cm, dybde 42 cm.

Vi vil gerne få lidt mere varme fra disse og tænkte at indsætte indsats, der matcher stilen på huset. Vi tænker, at det ikke skal stikke ud uden for væggen, men at det kun bliver et så stort glas som muligt, der ligger i plan med murstenen.

Murstensvæggen er 66 cm tyk.

Udfordringerne som vi ser det er 2.

1. Den mindre åbning mod spisestuen er meget lille, og det bliver svært at få en indsats ind, der ikke er specialbygget (og selvom man specialbygger, bliver der meget lidt glasareal at nyde ilden igennem).

2. Begge åbninger er lave. 42 cm i den åbne pejs mod spisestuen og 40 cm i dagligstuen (tillægger 19 cm pudset hætte).

SPØRGSMÅLENE til alle eksperter på forummet......

1. Hvilke muligheder er der for at forstørre hul i murstensvægge generelt og mere specifikt hos os (fra det man kan se på billederne) i bredden, højden og dybden?

Vi ville gerne indsætte en Contura i5 i det lille hul. Den behøver et hul på 48 cm højt, 55 cm bredt, og 45 cm dybt.

2. Er der nogle store indsats, der vil passe i det store hul. Har ledt som en gal og finder ingen løsning der er helt rigtig. Hvis man skulle bruge spidhætten ekstra dybde så har man en dybde på 59 cm.

Brændeovn integreret i en murstensvæg med en åben ild, synligt gennem et dekorativt metalnet.

En lille, rustik pejs i en murstensvæg med fem lys og små figurer ovenpå, omgivet af trægulv og et brunt murstensdæk.

Skematisk tegning af en murstensvæg med mål og placeringer af to ildsteder, visning fra top og siden.

Åsa Lund
I den store pejs havde jeg nok fundet en lille, måske brugt, kamin og stillet ind i hullet. Bygger mere i højden end en indsats gør.

Vi er nok ganske sikre på, at vi ikke vil have noget på ben i hullerne ud over, at det skal føles mere platsbygget. Forstår din tanke, og det har vi grublet på....

edit: Skal begynde at lede efter beggat alligevel! Vi fandt en superfin brugt brændeovn til sommerhuset til en rigtig god pris tidligere.

Senest redigeret:
HEJ

Jeg havde en lignende åbenspids som den lille uden kappe, dog bredere og noget højere, men klædt med tegl.

Stue med åben pejs indrammet af mursten, to stole ved en trævæg, billeder på væggen og mønstrede sofaer ved et trækaffebord.
Indmuret pejs i hvid væg med mørke gulvfliser foran. Brændeknuder stablet indeni.

Vi (murerne fra den lokale brændeovnsbutik) installerede en Scanspis DSA 75
http://scanspis.se/#/scanspis-dsa-serien

Scanspis har nogle flere modeller, der måske kan passe i jeres åbning efter vis tilpasning (mejsel og boremaskine!)

De fjernede teglstenene rundt om, borede og hakkede væk, pudsede og installerede ovnen. Alt på en dag. Vores åbenspids var dog noget dybere, så det var intet problem.

Sådan ser det ud nu:
Moderne indsatspejs installeret i en væg, med flammer synlige bag glasset. Ved siden af er der en kurv og værktøj på gulvet.

Som en moderne fladskærm! giver god strålingsvarme lige foran ruden, men er lidt svær at fyre i. Det er nemt at det ryger ind, hvis man åbner, og hvis brændet ikke er helt gennembrændt. Man kan ikke åbne og lægge mere i, mens det flammer, da flammerne og røgen vender indad i rummet pga. at åbningen er så stor. og så soder den også let igen på glasset, hvis man skruer lidt ned for spjældet, skal brændes hårdt for at holde glasset rent.

Men trods nogle indvendinger elsker vi vores indsats, fortryder ikke et sekund at vi installerede den, da den bruges hver aften om vinteren!

• Synes
tegelsnickarn
  • Laddar…
I den lille pejs kan der sidde et lag ildfast mursten, hvis det gør det, kan det fjernes, hvis du har en indsats.
I fritidshuset gjorde vi sådan og fik plads til en lille Keddyindsats. Ønsker I at få nogen varmeeffekt fra den, skal I sørge for at kunne cirkulere luften rundt om indsatsen og ud i rummet.

• Synes
tegelsnickarn
  • Laddar…
Tak for meget interessant svar! Ekstra godt når det var meget lig vores hul! Jeg har overset, at der er sket noget i tråden, da jeg troede, jeg havde mailnotifikation.

Vi har også kigget på en DSA75 til det større hul. Fin, men synd at det er tricky at fyre med den. Vi har haft en håndöl i fritidshuset, og den har været supergod at fyre og kun sodded på glasset ved meget smalspjæld...

Jeg er nu begyndt at banke det ildfaste tegl ud, og det er gået godt. På samme måde som I forstørrede ved at fjerne de mursten, der indrammer hullet, vil vi også gøre. Så får vi plads til en Contura i6 med støbejernsfront, som passer godt til husets stil. Helt lige låge.

Det jeg undrer mig over, er hvordan håndværkerne kunne fjerne den øverste del af murstenene? Der har jeg to horisontale armeringsjern, som jeg mistænker bærer kræfterne oppefra, så det ikke skal falde ned. Kan man skære disse og sætte denne forstærkning højere op? Spørgsmålet er, om man midlertidigt kan være uden denne forstærkning, når man banker den øvre ramme bort og derefter indsætter ny armering en række op. Eller skal man under arbejdet bære på en anden måde. I så fald, hvordan gør man det?

Brudt murværk og betonstykker i en åben pejs med armeringsproblemer i toppen.

Fragmenteret murværk med synlig armering i toppen, viser udfordringen ved at udvide hullet opad uden kollaps under flytning af forstærkningen.

Billede af udfordringen at det er armeringen, der bærer af i toppen af hullet. Hvordan forstørrer man opad uden at det falder sammen, mens man flytter forstærkningen?!

Senest redigeret:
T tegelsnickarn sagde:
[billede]

[billede]

Billede på udfordringen at det er armering som bærer i toppen af hullet. Hvordan forstørrer man opad uden at det styrter sammen mens man flytter forstærkningen?!
Dammer af denne tråd som har nogle år på bagen!

Jeg står overfor samme problem som dit sidste indlæg i tråden, at rive øverste række tegl ned, men der sidder armeringsjern som tilsyneladende bærer det hele op.

Løste du det på nogen måde? 😊

Kan fandme ikke huske det, men det kunne løses. Skal tjekke når jeg er tilbage, om hukommelsen kommer tilbage….

• Synes
Eriksson15
  • Laddar…
E Eriksson15 sagde:
Støver denne tråd af, som har nogle år på bagen!

Jeg står over for det samme problem som dit sidste indlæg i tråden, at fjerne den øverste række teglsten, men der sidder armeringsjern, som ser ud til at bære det hele.

Løste du det på nogen måde? 😊
Hej! Langsomt svar. Nu er jeg hjemme igen. Når jeg nu har tænkt lidt så fjernede håndværkeren armeringen uden aflastning. Derefter satte han en anden variant en stenrække op. Håber det hjalp! Held og lykke!

• Synes
Eriksson15
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.