Vi har et svigtende gulv, som vi skal forstærke. Nu er vi begyndt at bryde gulvet op for at se, hvordan det er konstrueret. Rummet er 5.3 x 3.5 m. Reglarne er 160x68mm og sidder på længden i rummet. cc~500mm.
Tanken er at sætte nye reglar udenpå de eksisterende, og forstærke med et par rækker kottlingar. Derefter skrue-lime gulvplader. Gulvpladerne vil have udsparing til gulvvarme.
Ifølge denne tabel:
https://www.traguiden.se/konstrukti...-av-fanertra-i-ett-fack/?previousState=001000
foreslås 45×300 for 5 m spændvidde. Så høje reglar har jeg svært ved at få plads til.
Min tanke er at lasks på 170 eller 145 reglar. Enten én på hver side eller én per eksisterende regel. Hvordan tænker man, når man dimensionerer dette?
Tanken er at sætte nye reglar udenpå de eksisterende, og forstærke med et par rækker kottlingar. Derefter skrue-lime gulvplader. Gulvpladerne vil have udsparing til gulvvarme.
Ifølge denne tabel:
https://www.traguiden.se/konstrukti...-av-fanertra-i-ett-fack/?previousState=001000
foreslås 45×300 for 5 m spændvidde. Så høje reglar har jeg svært ved at få plads til.
Min tanke er at lasks på 170 eller 145 reglar. Enten én på hver side eller én per eksisterende regel. Hvordan tænker man, når man dimensionerer dette?
Findes der nogen væg under? Er det del af spær? BillederMekstr sagde:
Vi har et svigtende gulv som vi skal forstærke. Nu er vi begyndt at bryde gulvet op for at se, hvordan det er konstrueret. Rummet er 5,3 x 3,5 m. Reglarne er 160x68mm og sidder på længden i rummet. cc~500mm.
Tanken er at sætte nye reglar udenpå de eksisterende, og forstærke med et par rækker kottlingar. Derefter skrue-lime gulvspån. Gulvspånen vil have udfræsning til gulvvarme.
Ifølge denne tabel:
[link]
Min tanke er at splejse på 170 eller 145 reglar. Enten en på hver side eller en per eksisterende regel. Hvordan tænker man, når man dimensionerer dette?
I dit tilfælde skal du vælge den tykkeste dimension, du kan få plads til uden at ændre gulvhøjden, 170 eller 145 går fint, lim med trælim rigeligt og skru med 6x90 skrue cc 60, selvfølgelig skal bjælkerne ligge på cc 60 også. På dine afstande skal du sætte 4 rækker med kotlingar. Og lim spånpladen godt, vær ikke nærig. Så er det bare at booke ravefester derinde. Det vil aldrig svigte.
nu ligger bjælkerne cc ~50 bliver det et problem siden når gulvspånpladen kommer på?M MattEri sagde:I dit tilfælde, kør den groveste dimension, du har plads til uden at ændre gulvhøjden, 170 eller 145 går fint, lim rigeligt med trælim og skru med 6x90 skruer cc 60, bjælkerne skal naturligvis også ligge på cc 60. På dine afstande, kør 4 rækker med kotlinger. Og lim spånpladen godt, spar ikke. Så er det bare at booke rave-parties derinde. Det vil aldrig svigte.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ved at skrue lime nye regler fra siderne øger du bjælkerne's overfladetræghedsmoment og dermed bjælkerne's stivhed. For at opnå en acceptabel svingning ville du skulle forstærke hver bjælke med to 45x195 C 24 regler. Sammen med en skruet lime spånplade får gulvet en tilstrækkelig stivhed. Hvis du kan finde træ med højere styrkeklasse, C 30 eller C 35, bliver det endnu bedre. Alternativet er at lægge limtræbjælker mellem de eksisterende bjælker og lade limtræet bære belastningen. 140x180 kunne muligvis være nok. Der findes flere varianter. Jeg anbefaler, at man regner på det først. Trial and error passer ikke i en sammenhæng som denne. Husk, at kortling kan hjælpe med at fordele punktlaster, så svigten mindskes, men de øger ikke bjælkelagets samlede bæreevne.
Klik her for at svare