Hej!
Jeg er i gang med at renovere køkkenet i vores hus fra 1937 og flytter derfor vand og afløb fra den ene til den anden væg. VVS'eren gjorde dette i går, og bagefter er jeg begyndt at spekulere på, om jeg skal forstærke gulvbjælkerne i betragtning af, at man har lavet ret store huller (ca. 7 cm i diameter til afløbet)? Bjælkerne er 75 x 195 mm, cc ca 60 cm. Jeg er rimelig sikker på, at bjælkerne går tværs over hele huset, dvs. ca 7 m (i køkkenets længderetning) hvoraf køkkenet er 3,80 m langt, og der er en bærende væg i kælderen under ved køkkenets "slutning". Ovenpå bjælkerne skal jeg lægge 28 mm gulvspån, hvor undergulvet ikke kunne reddes, derefter kommer der egetræsparket ovenpå. Bekymrer jeg mig unødigt, eller burde jeg forstærke bjælkerne med fx skruelimmet konstruktionskrydsfiner á la: https://www.traguiden.se/konstrukti...lag/bjalklag--generellt/forstarkning-vid-hal/ ? Andre tanker?
Tak på forhånd!

• Rørinstallation i køkkenrenovering med blå plastikrør gennem gulvbjælker omgivet af træspåner og isolering.
Hulboringen til afløbet længst væk på billedet ser ud til at svække bjælken betydeligt.

Hvad har du under bjælkelaget? Kælder, krybekælder, boligareal?

Eftersom du har begyndt at tænke i de baner, så er det bare at følge linjen helt ud og forstærke dem, om ikke andet så for sindets ro skyld.
Det er alligevel ikke noget stort ekstra skridt i en renovering at gøre det!

F fribygg sagde:
Hulboringen for afløb længst væk i billedet ser ud til at svække bjælken betydeligt.

Hvad har du under bjælkelaget? Kælder, krybekælder, boligareal?
Indrett kælder; lige her badeværelse/bastu.
Fra et stabilitetsperspektiv - er det værst med hul højt oppe eller langt nede på bjælken? Jeg har set billeder, hvor man har taget ud som et "U" ovenpå f.eks. ved badeværelsesbygning. Jeg tænkte, at et hul langt nede var værre i forhold til, hvordan bjælken bøjer, hvis den begynder at svigte, men jeg er måske på vildspor?

J John Karlsson sagde:
Eftersom du har börjat fundera i de baner så er det bare at gå linen ud og forstærke dem, om ikke andet så for sindetsroens skyld.
Det er ikke et stort ekstraskridt i en renovering alligevel at gøre det!
Tak for svaret. Tænker lidt sådan også. Er metoden jeg linkede med skrueslebet krydsfiner rimelig? Skal man så bare forsøge at sætte dette på så stor flade som muligt under hullerne på hver bjælke for "så godt som muligt-tilgangen"? Alternativet at fjerne rørerne - sætte krydsfiner på - bore huller til krydsfineren føles måske lidt overkill eller?

Har arbejdet med modulhuse i 90'erne.
Det var standard at spikre plyfa ved hultagning.
Vi satte også en smal plyfa over hullerne, som også blev limet og spikret.

Hej, mest fordelagtigt for bæreevnen ville være, hvis hullerne sidder centrisk på bjælkehøjden, cirka midt i spændvidden (midt imellem støtte). Det kan være, at bjælkerne kunne have klaret det uden forstærkning, hvis hullerne var placeret sådan, men man ville have haft brug for at lave en beregningskontrol på det. En af bjælkerne har desuden hullerne ret højt oppe, så man ville sandsynligvis ikke have klaret beregningen uden forstærkning.

Forstærkning ifølge träguiden ser ud til at kunne fungere, dog ville du sandsynligvis have haft brug for den skruelimede trykflange, hvis du har plads til den i højden.

Præcis udformning med skruer, forstærkningsplader/plyfa og trykflange er svært at svare på uden at regne på det, alternativt kan du overdrive en del.

• Synes
raekan
  • Laddar…
L Lennart12 sagde:
Hej, mest gunstigt for bæreevnen havde været, hvis hullerne sidder centrisk på bjælkens højde, omtrent midt i spændvidden (midt imellem støtte). Det kan være, at bjælkerne kunne have klaret det uden forstærkning, hvis hullerne var placeret sådan, men man havde været nødt til at lave en beregningskontrol på det. En af bjælkerne har desuden hullerne ret højt oppe, så man havde sandsynligvis ikke fået lavet beregningen uden forstærkning.

Forstærkning ifølge træguiden ser ud til at kunne fungere, dog havde du formentlig haft brug for den skrueklæbede trykflange, hvis du får plads til den i højden.

Eksakt udformning med skruer, forstærkningsplader/plywood og trykflange er svært at svare på uden at regne på det, alternativt så overdriver du meget.
Tak for svaret! Har købt 21 mm konstruktionskrydsfiner, som jeg skal sætte så brede og lange dele som muligt langs med reglarne, eventuelt på begge sider, hvis der er plads. Derefter kommer en gulvspånplade ovenpå reglarne, som skrueklæbes, så det bliver jo tilsvarende trykflangen. Jeg vil forsøge at få en lille bit tynd metal til at lægge ovenpå reglarne eller i hullerne ovenpå rørerne, så man ikke i fremtiden risikerer at skrue/spike noget i dem.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.