Hejsa, min partner og jeg har stødt på problemer i vores husrenovering, vi gennemfører en tagrenovering lige nu, da det gamle var for dårligt. I forbindelse med dette ville vi fremhæve de gamle bjælketagstænger og bevare dem synlige, så vi vil hæve taget 220 mm med hjælp af 220*45 lægter.
Til problemet, eftersom vi vil have så meget gulvplads som muligt, uanset om ikke alt er møblerbart, rev vi to vægge ned, og inde i disse vægge ligger der en form for aflastende lægter for etagedækket, rummet nedenunder måler ca. 6 * 4 M.
Så det, vi vil gøre nu, er at fjerne disse lægter/bjælker og erstatte dem med noget, der kan skjules i gulvet uden alt for store modifikationer.
I den simpleste af alle verdener tænkte jeg, at man kunne bruge nye lægter med tilsvarende tykkelse som det eksisterende etagedæk, men lægge dem tættere. Men, da jeg jo heller ikke er ingeniør, ved jeg jo intet om bæreevne, trykbelastninger etc.
Aflastningsbjælken er 220*70*4100 MM og sidder indfæstet i ydervæggen og hviler på en mellemvæg på underetagen med en dørkarm i.
Etagedækket har dimensionerne 150*150*5930, og de sidder indfæstet i væggene og de sidder med cc 1100 mm.
På underetagen har vi en pejs midt på den indvendige væg, som vi gerne vil undgå at røre.
Vedhæfter også lidt billeder med forklaringer på.
Mange tak på forhånd for alle svar.
Mvh/Henrik
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.