Behøver lidt råd.

Vi er i gang med at renovere overetagen i huset. Træhus fra 1890'erne, 2 etager.
Der er et rum, der er helt uindrettet, dvs. kun stammervægge, og gulvet er kun bjælker (typisk originalt fra 1800-tallet, men ser ud til at være i god stand).

Rummet er ca. 5 * 5 meter og skal i princippet deles på midten til 2 rum. I den ene halvdel skal vi have badeværelse og den anden halvdel bliver et lille soveværelse.
Badeværelset bliver altså 5 meter langt og lidt mere end 2,5 m bredt.
Eftersom badeværelset skal helflises, samt at vi nok vil have et hjørnebadekar, skal gulvet forstærkes.

Bjælkerne, der er der nu, sidder med ca. CC 450-500 (forskellige afstande mellem dem alle) og er i lidt forskellige højder, så der skal nye ind, både for at få det lige, men også for stabilitet for flisning osv.
Bjælkernes længde/retning er i samme retning som badeværelsets kommende længste del (5 meter), hvis I forstår, hvad jeg mener 😄 Vi kan/vil ikke ændre rummenes placering af forskellige årsager.

Skillevæggen mellem rummene vil altså blive bygget i samme retning som de eksisterende bjælker. Dimensionen på bjælkerne er ca. 200*55 mm. Omtrent hver anden bjælke er noget lavere end de andre, de lavere er ca. 180 mm.

Vi har haft nogle forskellige tømrere samt bekendte her, som har kigget og fået forskellige forslag til, hvordan vi skal forstærke gulvet.

Alternativ 1: Sætte nye bjælker med 300 CC i hele badeværelset i "samme" retning som de eksisterende bjælker og så fastgøre dem i ydervæg og den eksisterende indvendige væg, der er der.

Alternativ 2.: Save op i loftet i underetagen og indsætte en bjælke der, som går i modsatte retning end de eksisterende bjælker, bjælken skal dække hele rummets længde (5 meter) og bygge den bjælke ind i ydervæg/indvendig væg for at stabilisere nedefra.

Vi vil jo have brug for at rette gulvet, så nye bjælker/afstivning af gulvet skal vi gøre uanset, spørgsmålet er altså, om gulvet kan blive tilstrækkeligt stabilt alene med alternativ 1, eller om vi faktisk har brug for at indsætte en bjælke?
Eller om vi skal køre både alt 1+2...

Har forstået, at hvis man skal flise, skal der være max 300 CC mellem bjælkerne i gulvet for at det ikke skal bevæge sig, men undrer, om det fungerer at køre uden bjælke nedefra, når rummet er så langt (og bredt)? Kan det blive stabilt ved kun at indsætte nye bjælker?

Ville være taknemmelig, hvis I ville give lidt tips her. Hvordan havde I gjort?

Svigter det så meget, at I skal forstærke hele vejen altså?

Ellers ville jeg kotlat...det er jo nok til at få stabilitet til badeværelset i sig selv, men så kan selvfølgelig hele bjælkelaget svigte, og så har I brug for bjælke/flere reglar...

/K

Ikke for at jeg på nogen måde er ekspert, men i det hus jeg er i gang med at bygge (løsvirkningspakke fra husproducent) har vi spær med nedre bære 220x48 med cc900, og der kortlar man kun med stående 2x4 i husets længderetning, oven på spærene, som jo går i den anden retning. Så hvis dine bjælker er i god stand, burde de jo til enhver tid være stabile nok. Men jeg er bare en glad amatør :) (om end ingeniøruddannelse med styrkeberegninger i ryggen) :)

• Synes
Linda Stenudd
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.