9,405 læst ·
28 svar
9k læst
28 svar
Forstærke etagedæk til badeværelsesbyggeri. Virker min løsning?
Medlem
· Södermanland
· 36 indlæg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ud fra et lastperspektiv går det fint med klinker. Jeg personligt mener dog ikke, at man skal bruge keramiske materialer, der kræver tætningslag på bagsiden, på trækonstruktioner. Klinker holder i 1000 år, og tætningslagene i 20. Der er meget bevægelse i træ.
Moderator
· Stockholm
· 57 852 indlæg
Men der findes utroligt mange huse med klinker på trækonstruktion, og det fungerer i de allerfleste tilfælde. Og i de tilfælde, hvor tætningslaget begynder at lække, er det oftest ikke på grund af bevægelser i trækonstruktionen (når det er korrekt udført).
Medlem
· Södermanland
· 36 indlæg
Ja, det er jo altid en risiko med fliser og klinker, at fuger revner og i værste fald slipper. Det vandtætte membran er jeg ikke så bekymret for, da jeg skal bruge TarkoDry, som er en "plastmåtte" beregnet som vandtæt membran under fliser/klinker. Det er endda muligt at udskifte fliser uden at ødelægge det vandtætte lag. Men mener du, at det kun holder i 20 år?J justusandersson sagde:
Medlem
· Södermanland
· 36 indlæg
Så er det nok. Og hvis man bruger fiberforstærket flydespartel, burde risikoen være lille...H hempularen sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Gulvenes tætlags plejer at holde. Det er især overgangene mellem gulv og væg, som er følsomme. For mig er det mest et bygningsfilosofisk spørgsmål. Man bør ikke kombinere materialer med så forskellige levetider. Før plastikgulvenes indtræden var membranisolation med klinker den eneste mulighed for at få et tæt gulv.
Medlem
· Södermanland
· 36 indlæg
Jo, men vad blir skillnaden i mitt fall som tänker använda TarkoDry tätskiktsmatta? Den har väl samma egenskaper som en våtrumsmatta? Bara det att den är avsedd för kakel/klinkers. Sen kör man ju mjukfog mellan golv/vägg.J justusandersson sagde:Golvens tätskikt brukar nog hålla. Det är framför allt övergångarna mellan golv och vägg som är känsliga. För mig är det mest en byggnadsfilosofisk fråga. Man bör inte kombinera material med så olika livslängder. Innan plastmattornas inträde var membranisolering med klinkers enda möjligheten att få ett tätt golv.
Då anser du även att klinkers/kakel går bort även på bottenplan eller?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Eftersom du spurgte svarede jeg. Du behøver ikke at hænge dig særligt i det. Når man har beskæftiget sig med byggeri så længe som jeg har gjort, udvikler man nogle kæpheste. Det er kombinationen fliser/klinker og tætningslag som jeg synes har dårlig holdbarhed i trækonstruktioner samtidig med at det er forbundet med høje omkostninger. Klinker er ellers et godt materiale til f.eks. entréer. Den løsning til gulvet som du nævner tror jeg er aldeles fremragende. Helst skal dog fliser og klinker sidde på stenmateriale, så holder det lige så længe som helst.
Medlem
· Södermanland
· 36 indlæg
Jeg forstår, hvordan du tænker. Jeg er så optaget af lige mit tilfælde for øjeblikket, så jeg tænker ikke på konstruktioner generelt. Derfor ser jeg ikke tætningslaget, jeg skal bruge, adskille sig fra plastmåtte. Men har endnu ikke besluttet mig. Klinker føles mere solidt. Plastmåtte er altid synlig, så man kan opdage eventuelle skader i tide.J justusandersson sagde:Eftersom du spurgte, svarede jeg. Du behøver ikke hæfte dig for meget ved det. Når man har arbejdet med byggeri så længe som jeg har, udvikler man nogle kæpheste. Det er kombinationen fliser/klinker og tætningslag, jeg synes har dårlig holdbarhed i trækonstruktioner, samtidig med at det er forbundet med høje omkostninger. Klinker er ellers et godt materiale til fx entréer. Den løsning for gulvet, som du nævner, tror jeg er helt udmærket. Helst skal dog fliser og klinker sidde på stenmateriale, da holder det i længden.
Apropos løsningen med tværbjælken, så talte jeg med en sagkyndig hos husleverandøren i dag. (Deres løsning er, at man skal lægge remme cc30 ved bygning af badeværelse, hvilket i princippet ikke går af forskellige årsager. Han var selv enig i det.)
Han syntes vores løsning var genial. Jeg siger vores, for jeg havde en idé, som du og jeg så udviklede sammen. Han talte endda om at tage den løsning op i den beskrivelse, man får med i husleveringen om, hvordan man færdiggør overetagen. Det er en så enkel og billig løsning, der reducerer spændvidden så meget.
Medlem
· Södermanland
· 36 indlæg
G guggen sagde:
Nej. Nu når jag har fået ned spændvidden så meget og tænker armering, samt flydespartle med fiberforstærket, så føles det ikke aktuelt. Så skal du vist også få lavet en god blindbund, samt plastre alt godt ind for at undgå fugt i konstruktionen, har jeg en idé om.G guggen sagde:
Måske en løsning i dit tilfælde, men ikke i mit.
Har du også svært ved at supplere med lægter?
Japp.L Långbro Fridhem sagde:Nej. Nu når jeg har fået ned spændvidden så meget og tænker at armere, samt flydespartle med fiberforstærket så føles det ikke aktuelt. Så skal du vel også få til en god blindbund, samt plastre alt ind nøje for at undgå fugt i konstruktionen, har jeg indtryk af.
Måske en løsning i dit tilfælde, men ikke i mit.
Har du også svært ved at supplere med reglar?
Jeg har dog blindbund i form af 1 tomme fer og not brædder.
Medlem
· Södermanland
· 36 indlæg
Klik her for at svare