9,405 læst ·
28 svar
9k læst
28 svar
Forstærke etagedæk til badeværelsesbyggeri. Virker min løsning?
Medlem
· Södermanland
· 36 indlæg

Jeg arbejder på et badeværelse på øverste etage.
På grund af forskellige omstændigheder var det ikke muligt at supplere bjælkelaget til 30 cc.
Som det ser ud nu er det dimensioneret 220x45 c24, 60cc med nogle udskæringer, som jeg har forstærket med 15mm bygningskrydsfiner. Også kortlægt hvor det er muligt. Skruesammenføjet 22mm pladegulv.
Ovenpå det bliver der armeringsnet/gulvvarme samt fiberarmeret flydespartelmasse. Klinker.
Bliver et badekar på ca. 350kg i alt med vand.
Er lidt bekymret for vægten.
Så hvad tror I om at mindske spændvidden fra ca. 4m til ca. 3m på bjælkelaget med mit forslag? (Se billede.)
Kertobjelker i ydervæg og indervæg.
Medlem
· Södermanland
· 36 indlæg
Moderator
· Stockholm
· 57 851 indlæg
Jeg forstår ikke tegningen. Hvordan har du tænkt dig at reducere spændvidden?
I princippet behøver man ikke cc30, hvis man har tilstrækkeligt tykt flydespartel. Engang sagde BKR-reglerne, at man skulle have en stivhed, der svarer til cc30 med 22mm gulvspån. Men at den samme stivhed opnås med cc60, skrue-limet gulvspån og ca. 15mm flydespartel. Den præcise tykkelse varierer lidt mellem fabrikater.
Dengang var det underforstået, at gulvreglerne skulle være dimensioneret til et almindeligt opholdsrum fra starten. Og det ser det vel ud til at være i din tegning. Badekarret med 350 l fordeler jo sin last over flere regler, et almindeligt opholdsgulv skal være dimensioneret til 200 kg/kvm. Og endnu højere punktlast. Så badekarret er ikke nogen overdrevet stor last.
Nu om dage har BKR en mere generel skrivning om stivhed.
I princippet behøver man ikke cc30, hvis man har tilstrækkeligt tykt flydespartel. Engang sagde BKR-reglerne, at man skulle have en stivhed, der svarer til cc30 med 22mm gulvspån. Men at den samme stivhed opnås med cc60, skrue-limet gulvspån og ca. 15mm flydespartel. Den præcise tykkelse varierer lidt mellem fabrikater.
Dengang var det underforstået, at gulvreglerne skulle være dimensioneret til et almindeligt opholdsrum fra starten. Og det ser det vel ud til at være i din tegning. Badekarret med 350 l fordeler jo sin last over flere regler, et almindeligt opholdsgulv skal være dimensioneret til 200 kg/kvm. Og endnu højere punktlast. Så badekarret er ikke nogen overdrevet stor last.
Nu om dage har BKR en mere generel skrivning om stivhed.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er ikke primært lasten fra badekaret, men gulvbjælkerens spændvidde, der er problemet. Kan du mindske disse spændvidder fra 4 til 2,7 meter, så har du løst problemet. Hvad jeg ikke forstår, er hvordan du har tænkt dig at gøre det? Skal gulvbjælkerne hænge i en ovenoverliggende bjælke?
Om man bør have 300 eller 600 mm c/c mellem gulvbjælkerne afhænger primært af, hvilken slags materiale (og dets dimension) der ligger tværs over bjælkerne. K-plywood er f.eks. betydeligt stivere end spånplade.
Om man bør have 300 eller 600 mm c/c mellem gulvbjælkerne afhænger primært af, hvilken slags materiale (og dets dimension) der ligger tværs over bjælkerne. K-plywood er f.eks. betydeligt stivere end spånplade.
Medlem
· Södermanland
· 36 indlæg

Jeg forstår, hvis du ikke forstår mine "tegninger".H hempularen sagde:Jeg forstår ikke tegningen. Hvordan tænker du at reducere spændvidden?
I princippet skal man ikke have brug for cc30, hvis man har tilstrækkelig tykt flydespartel. Engang sagde BKR-reglerne, at man skal have en stivhed, der svarer til cc30 med 22mm gulvspån. Men at den samme stivhed opnås med cc60, skrue-limet gulvspån og ca. 15mm flydespartel. Den præcise tykkelse varierer lidt mellem fabrikaterne.
Dengang var det underforstået, at gulvreglerne skulle være dimensioneret til et almindeligt beboelsesrum fra starten. Og det ser det vel ud til at være i din tegning. Badeværelset med 350 l spreder jo sin last over flere regler, et almindeligt boliggulv skal være dimensioneret til 200 kg/kvm. Og endnu højere punktlast. Så badeværelset er ikke en overdrevet stor last.
Nu har BKR en mere almen skrivning om stivhed.
Tanken er at skrue-lime en stående regel i hvert støtteben, samt i hver regel i bjælkelaget. Derefter skrue-lime en regel til i den første regel for at gøre den stivere.
Dette er for på en måde at reducere spændvidden. Eller snarere fordele belastningen fra badeværelset mere over alle regler i bjælkelaget. Hvis gulvet skal svigte ved badeværelset, skal resten af gulvet til højre løfte både gulv og loft.
Jeg tager måske helt fejl. Men det burde jo blive stivere med den konstruktion end uden?!
Så passer det, hvad du nævner også. Men hustillverkaren påpegede, at cc30 kræves, hvis større badeværelser skal fungere.
Medlem
· Södermanland
· 36 indlæg
Dels se mit svar til hempularen. Jeg tror jo ikke, at det helt og holdent mindsker spændvidden, men det burde jo hjælpe en del for at fordele vægten. Ja, egentligt vil bjælkelaget jo hænge lidt i spærene.J justusandersson sagde:Det er ikke primært lasten fra badekarret, men gulvbjælkerens spændvidde, der er problemet. Kan du mindske disse spændvidder fra 4 til 2,7 meter, så har du løst problemet. Hvad jeg ikke forstår, er hvordan du tænker på at gøre det? Skal gulvbjælkerne hænge i en ovenstående bjælke?
Om man bør have 300 eller 600 mm c/c mellem gulvbjælkerne, afhænger primært af hvilken slags materiale (og dets dimension), der ligger tværs bjælkerne. K-plywood er f.eks. betydeligt stivere end spånplade.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er ingen god idé at bruge spærbenene. Jeg tror desværre slet ikke på den løsning. Hvis du kan få understøtning i enderne (f.eks. at der er vægge i etagen nedenunder) til en bjælke, der er 3,5 meter lang, kan du med passende beslag hænge badeværelses gulvbjælker i denne bjælke. Det skal i så fald være en limtræsbjælke, forslagsvis 90x270 mm.
Medlem
· Södermanland
· 36 indlæg
Mener du, at der kan opstå problemer med spærene? Støttebenene er jo forankret i etagedækket allerede. Hver anden regel i etagedækket er en del af spær kan man sige. Tanken er ikke at helt reducere spændvidden. Bare fordele vægten mere over hele gulvet.J justusandersson sagde:Det er ingen god idé at bruge spærbenenes støtteben. Jeg tror desværre ikke overhovedet på den løsning. Hvis du kan få underlag i enderne (f.eks. at der er vægge i etagen nedenunder) til en bjælke, der er 3,5 meter lang, kan du med passende beslag hænge badeværelsets gulvbjælker i denne bjælke. Det skal i så fald være en limtræbjælke, forslagsvis 90x270 mm.
Din idé er god. Men desværre er der ingen væg i stueetagen, der kan hjælpe her.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Spærstængernes støtteben hjælper med at reducere belastningen på højbenene, så de er allerede optaget, så at sige. Hvis du kan lægge en grundplan op, bliver det lettere at se, hvilke løsninger der er mulige. Du kan ikke lave et badeværelse med gulvbjælker, der er 4 m lange.
Medlem
· Södermanland
· 36 indlæg
Tanken med at fastgøre tværlægterne i støttebenene er mest, at de skal blive mere stabile også i den retning, så der ikke kan ske nogen vridning. Forstår, at de egentlig har en anden opgave.J justusandersson sagde:
Jeg får forsøge at kontrollere målene mere præcist i aften samt kigge på tegningerne. Det svære er at give støtte til limtræsbjælken fra ydervæggen. Det kan være lige præcis, at en indervæg i den anden ende kan udnyttes. Men den væg er mellem bryggers og badeværelse nedenunder. Så hvor meget tør man belaste den?
Senest redigeret:
Medlem
· Södermanland
· 36 indlæg

For at opdatere lidt. Jeg så i dag, at jeg faktisk godt kunne støtte på ydervæg. Dog kun et par centimeter, men alligevel. Så hvis det er ok at bruge væggen mellem vaskerum/badeværelse nedenunder, så har jeg støtte der også. Spannet bliver 240 cm da. Så bliver spændvidden ca. 270 cm i stedet for 390. Men jeg står fast ved at bruge de regler og dimensioner jeg sagde fra starten. Det fordi jeg aldrig får en limtræsbjælke på plads i ét stykke. Lyder det bedre, eller er det stadig håbløst?J justusandersson sagde:Det er ingen god idé at bruge spærbenene. Jeg tror desværre ikke på den løsning. Hvis du kan få støtte i enderne (f.eks. at der er vægge i etagen nedenunder) for en bjælke, der er 3,5 meter lang, kan du med passende beslag hænge badeværelsesgulvbjælkerne i denne bjælke. Det skal i så fald være en limtræsbjælke, forslagsvis 90x270 mm.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ingenting er håbløst. Mener du, at den største spændvidde for en tværgående bjælke er 240 cm? I så fald ligger en skruelimmet 45x145+45x170 på grænsen. På hvilken måde begrænses en sammensat bjælkes størrelse?
Medlem
· Södermanland
· 36 indlæg
Det ville nok gå, hvis jeg tager den allerede opreglede væg ned. Men som det er nu, kan jeg præcis på mm liste først en 195x45, derefter en 170x45 ind. Ja, den største spændvidde bliver 240 cm. Derefter burde den nederste badeværelses tværgående væg give støtte til de to sidste gulvbjælker (eller væggen ved siden af klædeskabet står på den sidste). Men hvis det absolut skal være en limtræ, så er det jo bare at rive lidt.J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Får du en 45x195 pus en 45x170 og skruvlimmar disse, er det nok.